LinkedInYouTubeTwitter

1405 Impressie bijeenkomst in De Rooie Cent

Op donderdag 22 mei 2014 in De Rooie Cent te Amersfoort hebben we een rondje gemaakt wat er loopt en hoe ver we zijn.

 

Is leegstand een probleem?

Leegstand is ruimte en business en een probleem als het financieel knelt, de leefbaarheid aantast of een ‘gemiste kans’ is (welke wordt veroorzaakt doordat de markt niet oplet of er verkeerd gestuurd wordt).

De spoken moeten er uit. Suboptimaal is de nieuwe realiteit.Ideeen landen

 

Afwegingskader

De financiële kant komt goed terug in het schema dat Rinald met de vastgoedprofs heeft gemaakt. Maar daarnaast laat het schema ook duidelijk zien dat het niet alleen om geld gaat bij publiek vastgoed. Sturen kan ook met leegstaand vastgoed.

De inhoudelijke aspecten zijn goed en herkenbaar hoewel niet per se in deze volgorde. Het schema kan ook op zijn kant gelezen worden, met een willekeurige start.

En wellicht zijn er ook nog wat meer procesachtige afwegingen in het schema te plaatsen (sturen met vastgoed of het vastgoedproces).

De uiteindelijke afweging is politiek en de werkelijkheid altijd anders, maar het schema is goed te gebruiken om een gestructureerde afweging te maken en info aan op te hangen.

 

Case

Marijn brengt een mooie case in, die laat zien hoe je stap voor stap kunt transformeren als je kunt accepteren dat je een kwaliteit krijgt voor de prijs die de markt kan opbrengen.

 

Wel of niet sturen, en hoe dan?

De Maastrichtse aanpak spreekt iedereen aan maar levert ook nieuwe dilemma’s op; verdichten oké, maar verdunnen is moeilijk. Instrumenten als bouwstop (kantoren - Utrecht) of intrekken bouwvergunningen (woningen – Amersfoort) is bij maatschappelijk vastgoed lastiger.

Wat doe je met een bewonersinitiatief op een plek waar je hem niet wilt hebben? En waarom niet als de markt/bewoners aangeven dat ze het daar willen hebben? Als je meewerkt en het bestemmingsplan hierop aanpast ben je aan het verdunnen en verspreiden terwijl je dat niet wilt.

Moet je alles aan bewoners voorleggen en alles volgen of  heb je als overheid ook nog wat te sturen? En wanneer help je de gemeenschap vooruit in deze nieuwe tijd (waar deconcentratie wellicht de nieuwe ordening is) of mis je de kans door verkeerd sturen.

Slaan we niet teveel door naar niet (durven/mogen) sturen. Moeten we alles aan de markt/bewoners overlaten of heeft de overheid toch een taak in de ruimtelijke ordening. Op hoofdlijnen wel, maar niet te gedetailleerd graag. En het dilemma hebben we niet opgelost.

 

Hoe verder?

Opgeladen met de input van anderen kan iedere groep komende maanden verder:

  • Vincent, Annemarie en Jeroen met de volgende versie van het verhaal;
  • Rinald met het schema, welke ook nog wordt getoetst en uitgewerkt aan de hand van 3 cases samen met de provincie Utrecht en 3 Utrechtse gemeenten;
  • Marijn met het bieden van houvast voor de middelste kolom;
  • Joost met zijn onderzoek (kunnen we ook een keer bespreken in aparte bijeenkomst of via mail);
  • Jan en Marlou met de verkoop (wellicht iets voor een artikeltje).
  • Bram: wellicht aardig het dilemma te beschrijven aan de hand van een geanonimiseerde case;
  • Marc met zijn kaart en plekken;
  • Ingrid met expertteam transformatie (cases aanleveren mag, meer cases zijn ook in belang platform Bouwstenen). 

Ondertussen gaan we ook aan de slag met de vorm waarin we een en ander presenteren. De voorzet van Vincent, Annemarie en Jeroen spreekt aan.

 

Vincent beschrijft kort 10 dilemma’s en 10  mooie voorbeelden. Iedereen mag inschrijven. Zo niet dan worden de taken verdeeld. Resultaat in vorm van beetje papier en site (iets meer flashy).

 

Na de zomer gaan we weer delen en schiften (wat is belangrijk om breder te delen). Ondertussen weten we elkaar via de mail, Linkedin en de telefoon te vinden.