LinkedInYouTubeTwitter

Huur en medegebruik

 

Huur en medegebruik

 

Deze bijeenkomst is gericht op het vereenvoudigen van de samenwerking rond huisvesting van onderwijs en opvang.

 

Slimmermetruimte

Doelgroep


Medewerkers van gemeenten, scholen en opvangorganisaties, actief op het gebied van onderwijshuisvesting, huisvesting kinderopvang, kindcentra, enz.

 

 

Waarom over huur en medegebruik

 

Onderwerp van deze bijeenkomst is huur en medegebruik bij onderwijs en opvang (praktijk, beleid en overeenkomsten).

 

Theoretisch kunnen gemeenten, scholen en kinderopvang het met elkaar regelen zoals ze willen. In de praktijk levert dat nog wel eens problemen op. Discussies gaan over wat wel en niet mag. Over de tarieven die worden gerekend. Over de praktijk van altijd en overal weer anders. Kan het niet slimmer en eenvoudiger?

 

In 2011 heeft Bouwstenen voor Sociaal Christie Baas van de gemeente Enschede gevraagd  een informatief artikel te schrijven over huur en medegebruik. Dit artikel is zowel in de nieuwsbrief van Bouwstenen als in een Management blad voor de kinderopvang verschenen.  Begin 2012 heeft Bouwstenen enige informatie over huur en medegebruik op de website gezet. Maar er is meer nodig om het met elkaar slimmer en eenvoudiger te doen als je echt wilt samenwerken en al helemaal als je samen dagarrangementen wilt aanbieden of samenwerken in een IKC.  

 

Centrale vraag

 

Centrale vraag is: Hoe maken we het werkbaarder, eenvoudiger, minder complex voor onszelf en voor anderen? Deelnemers gaan met elkaar op zoek naar goede voorbeelden en slimme oplossingen, die ook als standaard zouden kunnen dienen.


Voorbereiding en werkwijze

 

Aan deelnemers wordt gevraagd vooraf een eigen case in te brengen, eigen vraagpunten te formuleren en dit vooraf op te sturen naar de begeleider van het netwerk. De case kan een beschrijving zijn van hoe partijen het doen of met elkaar hebben geregeld, een (concept) beleidsnotitie of een (concept) overeenkomst. Op basis van de input van de deelnemers en de ervaring van de begeleider wordt de bijeenkomst verder voorbereid, zodat tijdens de bijeenkomst concreet en efficient op de vraagpunten van de deelnemers kan worden ingegaan.

 

Tijdens de bijeenkomst worden de cases verder besproken. Doel daarbij is tot verbetering, rubricering en standaardisering te komen; situatie en oplossing a, b of c. 

 

Samen maken we een soort recentie van de case en/of stippelen we een pad uit hoe partijen samen tot een oplossing kunnen komen. Eventuele vervolgvragen worden neergelegd bij deskundigen of brancheorganisaties. Het resultaat maken we toegankelijk voor anderen op de website van Bouwstenen. Tijdens de bijeenkomst maken we hier afspraken over (geen verrassingen).

 

 

Programma bijeenkomst

 

13.00  uur         Welkom en toelichting op de groep en het programma

13.15 uur          Rondje kennismaking met elkaar en de cases

14.00 uur          Toelichting op het onderwerp

15.00 uur          Pauze

15.15 uur          Bespreking cases in groepen met vergelijkbare vragen

16.15 uur          Terugkoppeling  (wat is een goede standaard, mogelijk vervolg)

17.00 uur          Einde en gelegenheid tot napraten

 

 

Datum, tijd en plaats

  • 29 maart 2012
  • van 13.00 - 17.00 uur
  • Deze bijeenkomst vindt plaats bij Antares in Leusden.

 

Kosten

 

Deze bijeenkomst is gratis voor deelnemers aan de groep onderwijs en opvang, het netwerk Bouwstenen voor Kinderopvang, het netwerk kleine gemeenten en partners van Bouwstenen voor Sociaal. De bijeenkomst is ook gratis voor mensen die overwegen in de toekomst te  participeren in het netwerk van Bouwstenen voor Sociaal.

Mensen die alleen op dit onderwerp geintereseerd zijn en eenmalig mee willen doen zijn de kosten € 250,- (exclusief BTW).

 

Aanmelden

 

U kunt zich hier aanmelden.

 

 

Voor vragen of meer informatie

 

Begeleider; Anita Keita/Karin Soldaat van Penta Rho;

Bouwstenen: Ingrid de Moel (06-52310845)

 

Datum
Aantal dagen
0.50
Organisatie
Bouwstenen voor Sociaal