Huur en medegebruik
Huur en medegebruik Deze bijeenkomst is gericht op het vereenvoudigen van de samenwerking rond huisvesting van onderwijs en opvang.
Doelgroep Medewerkers van gemeenten, scholen en opvangorganisaties, actief op het gebied van onderwijshuisvesting, huisvesting kinderopvang, kindcentra, enz. Waarom over huur en medegebruik Onderwerp van deze bijeenkomst is huur en medegebruik bij onderwijs en opvang (praktijk, beleid en overeenkomsten). Theoretisch kunnen gemeenten, scholen en kinderopvang het met elkaar regelen zoals ze willen. In de praktijk levert dat nog wel eens problemen op. Discussies gaan over wat wel en niet mag. Over de tarieven die worden gerekend. Over de praktijk van altijd en overal weer anders. Kan het niet slimmer en eenvoudiger? In 2011 heeft Bouwstenen voor Sociaal Christie Baas van de gemeente Enschede gevraagd een informatief artikel te schrijven over huur en medegebruik. Dit artikel is zowel in de nieuwsbrief van Bouwstenen als in een Management blad voor de kinderopvang verschenen. Begin 2012 heeft Bouwstenen enige informatie over huur en medegebruik op de website gezet. Maar er is meer nodig om het met elkaar slimmer en eenvoudiger te doen als je echt wilt samenwerken en al helemaal als je samen dagarrangementen wilt aanbieden of samenwerken in een IKC. Centrale vraag Centrale vraag is: Hoe maken we het werkbaarder, eenvoudiger, minder complex voor onszelf en voor anderen? Deelnemers gaan met elkaar op zoek naar goede voorbeelden en slimme oplossingen, die ook als standaard zouden kunnen dienen. Voorbereiding en werkwijze Aan deelnemers wordt gevraagd vooraf een eigen case in te brengen, eigen vraagpunten te formuleren en dit vooraf op te sturen naar de begeleider van het netwerk. De case kan een beschrijving zijn van hoe partijen het doen of met elkaar hebben geregeld, een (concept) beleidsnotitie of een (concept) overeenkomst. Op basis van de input van de deelnemers en de ervaring van de begeleider wordt de bijeenkomst verder voorbereid, zodat tijdens de bijeenkomst concreet en efficient op de vraagpunten van de deelnemers kan worden ingegaan. Tijdens de bijeenkomst worden de cases verder besproken. Doel daarbij is tot verbetering, rubricering en standaardisering te komen; situatie en oplossing a, b of c. Samen maken we een soort recentie van de case en/of stippelen we een pad uit hoe partijen samen tot een oplossing kunnen komen. Eventuele vervolgvragen worden neergelegd bij deskundigen of brancheorganisaties. Het resultaat maken we toegankelijk voor anderen op de website van Bouwstenen. Tijdens de bijeenkomst maken we hier afspraken over (geen verrassingen). Programma bijeenkomst 13.00 uur Welkom en toelichting op de groep en het programma 13.15 uur Rondje kennismaking met elkaar en de cases 14.00 uur Toelichting op het onderwerp 15.00 uur Pauze 15.15 uur Bespreking cases in groepen met vergelijkbare vragen 16.15 uur Terugkoppeling (wat is een goede standaard, mogelijk vervolg) 17.00 uur Einde en gelegenheid tot napraten Datum, tijd en plaats Kosten Deze bijeenkomst is gratis voor deelnemers aan de groep onderwijs en opvang, het netwerk Bouwstenen voor Kinderopvang, het netwerk kleine gemeenten en partners van Bouwstenen voor Sociaal. De bijeenkomst is ook gratis voor mensen die overwegen in de toekomst te participeren in het netwerk van Bouwstenen voor Sociaal. Mensen die alleen op dit onderwerp geintereseerd zijn en eenmalig mee willen doen zijn de kosten € 250,- (exclusief BTW). Aanmelden U kunt zich hier aanmelden. Voor vragen of meer informatie Begeleider; Anita Keita/Karin Soldaat van Penta Rho; Bouwstenen: Ingrid de Moel (06-52310845)