De Aloysius Stichting wilde auto’s onder werktijd elektrisch kunnen laden, maar wilde niet investeren in zaken die niet voor leerlingen bedoeld zijn. Toch zijn er inmiddels drie scholen en een kantoor in Voorhout met laadpalen uitgerust en staan er nog twee in de planning.
Geen investering, toch palen
Deze laadpalen zijn zonder kosten voor Aloysius, door Pluq geplaatst en worden 10 jaar lang door hen onderhouden. De prijs voor het opladen is wel iets hoger dan als je thuis zou opladen, maar volgens Hans van Berlo, medewerker huisvesting bij de Aloysius Stichting, is dit geen obstakel: “Ons personeel laadt misschien iets duurder dan wanneer ze thuis laden, maar het tarief is meer dan redelijk.”
Eén paal per 20 parkeerplekken
Vanaf 2025 moeten gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen volgens EU-richtlijnen minimaal één laadpaal hebben. Mogelijk worden de eisen in 2027 verder aangescherpt en moet er één laadpaal per 10 parkeerplaatsen zijn en bekabeling voor de helft van de parkeerplaatsen.
Destination charging
Pluq wil elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk maken, zonder het elektriciteitsnet in problemen te brengen. Ze zijn gespecialiseerd in destination charging; laden op locaties waar mensen langere tijd moeten of willen zijn. waaronder kantoren, scholen en zorginstellingen.
Meer wetenLees het interview over de laadpalen bij Aloysius in Schoolfacilities. En ontmoet Pluq op de kennismarkt tijdens de Maatschappelijk Vastgoeddag op 28 november 2024 |
Image
|
Meer informatie:
- Website: Pluq.eu
- Webinfo; ervaring met maatregelen
- Webpagina: Netcongestie (Bouwstenen, 2024)
- Artikel: DGBC