2507 Personele capaciteit vergroten
Datum:2 juli 2025 Met:
|
Impact laten maken, lunchen en perspectief bieden
Renée Petiet, Lotte Jonk en Jorien van Zoon delen diverse tips over hoe je nieuwe collega’s werft en behoudt binnen een organisatie. Jorien van Zoon: “Paradoxaal genoeg blijven mensen langer als je al op dag één over hun volgende baan begint.”
Te weinig vakmensen
Veel gemeenten remmen in professionalisering en verduurzaming door een tekort aan vakbekwame collega’s. Werven is lastig in een krappe arbeidsmarkt. Toch kunnen we nu al meer bereiken met:
- een optimale teamsamenstelling (gericht op motivatie)
- employer branding
- goede onboarding
Maak A-medewerkers ambassadeur
Een team bestaat altijd uit A-, B-, C- en D-medewerkers. “De A-medewerker herken je meteen. Het is de vakbekwame kartrekker. Energiek en praat ook in de vrije tijd veel over het werk. Gebruik die in de employer branding: laat die op video en in citaten vertellen wat het werk zo belangrijk maakt en voldoening geeft. Betrek diegene ook bij het sollicitatieproces, want die kan mensen echt over de streep trekken”, zegt Renée.
“Kijk ook uit naar B-medewerkers, want als je die goed begeleidt, worden het ook A-medewerkers of goede C-medewerkers. Van D-medewerkers moet je zo snel mogelijk afscheid nemen. Die veroorzaken brandjes en zijn het zand in de machine.” In het webinar legt Renéé uit hoe je de motivatie bij mensen herkent, een belangrijke pijler voor het bepalen wat voor soort medewerkers je in je team hebt en wat je kunt doen voor de optimale samenstelling.
Coolblue als inspiratie
Renée: “Hoe vindt Coolblue mensen die een wasmachine 3 trappen omhoog sjouwen, de oude vieze weer naar beneden en óók nog met een glimlach? Op de Mudrun. En wat biedt Coolblue deze mensen? Precies wat zij zoeken: vriendschap, fysieke uitdaging en plezier.”
Hoe vinden we slimme professionals die willen werken aan verbeteringen ondanks de kaders en drempels van democratische procesvoering? “Dat doe je door te kijken naar: Wat willen zij?”
Laat dat zien in vacatureteksten, video’s en kennismakingsdagen.
Niet: “Wij zoeken een projectleider.”
Wel: “Kom bijdragen aan mooiere schoolgebouwen zodat elk kind gelijke kansen krijgt.”
Zo spreek je de intrinsieke motivatie aan én trek je gemotiveerde kandidaten.”
Af‑ of aanhaken
Uit de door Lotte gepresenteerde casus over Suzy en Bart komt duidelijk naar voren dat geen enkele onboarding perfect gaat. En dat hoeft ook niet, zegt Lotte. De 6 C’s maken het verschil. De belangrijkste voor leidinggevenden zijn deze 3:
- Clarification – duidelijk maken wat het werk inhoudt
- Connection – verbinding met leidinggevende en organisatie
- Confidence – zelfvertrouwen door duidelijkheid, connectie en complimenten
De volgende baan
“Juist door vanaf de eerste dag mee te denken over de volgende carrièrestap houd je mensen binnen”, zegt Jorien. “Mensen willen perspectief hebben, zeker ook de jongere generatie. Daarbij is ook het perspectief in salaris belangrijk. Niet omdat salaris motivatieverhogend werkt, maar omdat salarisverhoging meer waardering vanuit de werkgever communiceert. Net als de groei in verantwoordelijkheden. En dan komen we weer bij ‘confidence’ uit. Eén van de belangrijkste factoren waardoor mensen blijven en snel een gewaardeerde vakvolwassen collega worden.”
Direct aan de slag
Jorien, Lotte en Renée sluiten de webinar af met een checklist voor leidinggevenden én creatieve tips voor:
- werving van nieuwe collega’s
- behoud van vakbekwame mensen
- tijdelijke oplossingen bij ondercapaciteit
Meer informatie
- Presentatie: Webinar Personele Capaciteit vergroten
- Traineeprogramma: Bouwstenen
- Bericht: Arbeidsmarkt krapte? Dit is onze troef! (Bouwstenen, 30 juni 2025)
- Voorbeeld: Vacaturetekst van Gemeente Den Haag
- Publicatie: Rollen in het vastgoed (Bouwstenen, 2017)
- Publicatie: Doorontwikkeling vastgoedorganisatie (Bouwstenen, 2021)