Doordecentralisatie en vastgoedorganisatie in breder perspectief
Vanwege de overgrote belangstelling is inschrijven helaas niet meer mogelijk.
Bouwstenen organiseert samen met de Gemeente Nijmegen, de PO-Raad, de VNG en vele anderen een bijeenkomst over 'doordecentralisatie in breder perspectief'. Is dit de meest gedroomde organisatievorm?
Waarom deze bijeenkomst?
Doordecentralisatie van de huisvesting voor het primaire onderwijs is een actueel onderwerp. In het VO is doordecentralisatie betrekkelijk gemeengoed, maar is in het basisonderwijs nog niet veel vertoond. Daar zal een rede voor zijn. Of niet?
De discussie over doordecentralisatie wordt vaak aangevlogen vanuit onderwijs, wetten, taken en verantwoordelijkheden van gemeenten en scholen. Maar er speelt meer bij de besluitvorming rond de vastgoedorganisatie en het al of niet doordecentraliseren. Denk aan zaken rond kwaliteit, de opgave, de toekomstige inrichting van onderwijs en opvang, de financiering, de planning van voorzieningen, enz. Tijd om ook deze andere zaken te belichten:
- Waarom wilde we (destijds niet echt) doordecentraliseren? Wat zou dat moeten opleveren? Wat leren we uit praktijk?
- Zet doordecentralisatie van het buitenonderhoud zoden aan de dijk of zijn we druk met klein bier en gedoe over de rekening?
- Hoe kan de doordecentralisatie gezien worden in het licht van de vorming van kindcentra en scholen met een brede wijkfunctie? Helpt doordecentralisatie dan vooruit? Of moeten we het toch anders onraniseren?
- Wat betekent doordecentralisatie voor de beweging die veel gemeenten maken in het professionele vastgoedbeheer en de vorming van gemeentelijke vastgoedbedrijven?
- Hebben scholen voldoende kennis in huis voor uitbreiding van hun huisvestingstaak en hoe kan dat georganiseerd worden?
- Wat zijn de financieële gevolgen van doordecentralisatie ook in relatie tot andere organisatievormen? Werkt het ook als bezuinigingsmaatregel, is het kostenverhogend of maakt het niet uit?
- Maakt doordecentralisatie het maatschappelijk vastgoed aantrekkelijker voor beleggers om maatschappelijk vastgoed te financieren?
- Zijn er alternatieven voor doordecentralisatie? Denk bijvoorbeeld aan coöperatieve verenigingen. Is het ook denkbaar dat scholen hun deel van de bekostiging doorschuiven naar gemeenten met prestatieafspraken of is dat een hele gekke gedachte?
- Hoe kunnen gemeenten sturen en de regie voeren in het voorzieningenbeleid rond kindgebouwen als zij haar taken met betrekking tot onderwijshuisvesting heeft doorgedecentraliseerd? Wat zijn op dit gebied de mogelijkheden en risico's.
Doel van deze bijeenkomst
Doel van deze bijeenkomst is om gemeenten en scholen te ondersteunen bij de besluitvorming rond al of niet doordecentraliseren en de organisatie van het vastgoedmananagement daarbij.
Deelnemers krijgen:
- inzicht in wat met doordecentralisatie kan worden bereikt en wat niet
- informatie over doordecentralisatie en vastgoedmanagement in breder perspectief, inclusief praktijkinformatie
- inzicht in de afweging tussen diverse organisatie-modellen (antwoord op de vraag, hoe kom ik tot een goede afweging en wat betrek ik hierbij) .
Programma
9.00 uur |
Ontvangst |
9.30 uur |
Welkomstwoord en opening door:
|
09.45 uur |
Opwarmer vanuit breder perspectief, vanuit
|
10.15 uur |
Caroussel; u kunt deelnemen aan twee van de onderstaande sessies |
Ervaring in Nijmegen (doordecentralisatie PO), met:
|
|
Ervaring in Breda (doordecentralisatie VO en nu bezig met doordecentralisatie in het PO), met
|
|
Ervaring in Alkmaar (doordecentralisatie VO met financiële constructie om zaken haalbaar te maken die ook in het PO kunnen worden toegepast), met:
|
|
Succes en faalfactoren van doordecentralisatie, met:
|
|
Alternatieve organisatiemogelijkheden, (met resultaten van gesprekken met scholen, gemeenten en andere betrokkenen rond concrete cases over alternatieve organisatiemogelijkheden, met:
|
|
12.00 uur |
Houvast bij besluitvorming (gesprek met betrokkenen bij het programma en deelnemers) en met
|
12.30 uur |
Lunch en mogelijkheid tot napraten |
Datum, tijd en plaats
- woensdag 10 oktober 2012
- 09.00 - 13.30 uur
- Voorzieningenhart De Ster, Queenstraat 37b te Lent (Nijmegen)
Kosten
Deze bijeenkomst is gratis voor:
- partners van Bouwstenen voor Sociaal
- deelnemers aan de ontwikkelgroep onderwijs en opvang
- deelnemers aan de netwerken voor kinderopvang, chefs vastgoed, kleine gemeenten en vastgoedprofessionals.
Anderen betalen € 250,- (excl. btw) en dragen op deze wijze ook bij aan het werk van Bouwstenen. Bouwstenen ontvangt geen subsidie en geeft uitvoering aan de agenda van het werkveld.
Aanmelden (vanwege de overgrote belangstelling helaas niet meer mogelijk)
U kunt zich hier aanmelden.
Voor vragen
Bouwstenen: Ingrid de Moel: 06 52 31 08 45
Meer informatie
De bijeenkomst is een activiteit in het kader van een breder activiteitenprogramma rond vastgoedorganisatie, een onderwerp uit de Agenda Maatschappelijk Vastgoed 2012.
Ook is de bijeenkomst een opwarmer voor de bestuursconferentie over vastgoedmanagement op woensdag 7 november 2012.
Meer informatie: doordecentralisatie in de praktijk (en ter zijner tijd op de website van het kenniscentrum voor onderwijs en opvang).
Vastgoed & Financiering: Bouwen zonder geld, kansen voor gemeenten en schoolbesturen
Artikel Ed Peters in Schoolfacilities september 2012