LinkedInYouTubeTwitter

Drie scenario’s aardgasvrij

GasloosDe gemeente Utrecht heeft drie scenario’s opgesteld voor het aardgasvrij maken van alle 117 basisscholen in 10, 20 of 30 jaar.

 

Om tot deze scenario’s te komen heeft de gemeente onderzocht op welke wijze en tegen welke kosten de basisscholen van het aardgas af kunnen.

Steekproef

Zo zijn de belangrijkste kenmerken van alle 117 gebouwen verzameld en is voor een steekproef van 20 scholen onderzocht welke bouwkundige en installatietechnische maatregelen mogelijk zijn en wat de kosten, de effecten op de exploitatie en de CO2-reductie zijn. De resultaten zijn vertaald naar de hele portefeuille waarbij de scholen in 10, 20 of 30 jaar van het gas af zouden kunnen gaan. 

Sneller is ook duurder

Bij een langere looptijd kan een groter deel van de gebouwen vervangen worden door nieuwbouw en bij een korter scenario is de investering hoger. De investering voor het gasvrij maken van de schoolgebouwen in 10, 20 of 30 jaar is afhankelijk van de gekozen techniek zo'n € 4, € 1,6 respectievelijk € 0,4 miljoen. Deze bedragen zijn exclusief de maatregelen om energie te besparen en andere zaken.   

 

De komende periode gaat de gemeente met schoolbesturen in overleg over de haalbaarheid van de scenario’s.

Mooi werk in coronatijd

Uit onderzoek van Bouwstenen blijkt dat veel gemeenten en scholen nog geen idee hebben van de mogelijke maatregelen en kosten om scholen van het gas te halen. Het onderzoek van Utrecht is een mooi voorbeeld voor anderen vooral ook vanwege de methodiek en de gebruikte kentallen. Het uitzoekwerk hiervoor kan ook in tijden van corona worden uitgevoerd. 

 

 

Meedoen?

Dat kan. Word partner van Bouwstenen en sluit je aan bij één van de netwerken.

 

Meer informatie

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.