LinkedInYouTubeTwitter

1807 Slim en duurzaam gebouwbeheer

 

Op woensdag 4 juli 2018 hebben we een mooie bijeenkomst over duurzaam en slim gebouwbeheer. Aanwezig zijn mensen van gemeenten, scholen, softwareleveranciers en adviseurs. De ontvangst in Almere is top en de koeken bij de koffie (het moet gezegd) heel erg lekker.


Slim en duurzaam

Het thema is actueel en staat bij de deelnemers hoog op de agenda. Met de eigen ambities, het Klimaatakkoord in aantocht en de zoektocht naar gebruiks- en beheergemak worden steeds meer technologische oplossingen ontwikkeld.

 

Waar beginnen we

De vraag is: “Wat is er zoal beschikbaar, hoe pas ik het toe en welke stap is daarvoor nodig.” Ingrid de Moel van Bouwstenen licht toe waar we nu staan aan de hand van de eerste resultaten uit de VNG/Bouwstenen-enquête.


Presentatie model HU

Gerard Verwoolde, ICT adviseur bij de Hogeschool Utrecht geeft een kijkje in zijn eigen praktijk. Hij pleit voor een heldere ICT ‘infrastructuur’ als het gaat om alarmdoormeld- en brandmeldsystemen, klimaat en procesregelingen, kantoorautomatisering en beveiliging (security) en hij geeft er meteen een beeld bij. Tot slot geeft hij de deelnemers ‘tips en trics’; hoe en waar te beginnen.  

 

Intelligent beton

Bij onderwijsgebouwen is er veel aandacht voor duurzaamheid, ook voor het beheer en gebruik van gebouwen; de benutting en bezetting. Gerard houdt een pleidooi voor het belang van ICT tijdens het ontwerpproces en pleit voor het vroegtijdig aan tafel zitten bij de architect. Schrijf vroegtijdig het programma van eisen (PvE) en spreek het programma goed met hem door! Het voorbeeld PvE dat we van Gerard mogen ontvangen sturen we per mail naar de deelnemers door.


Almeerse praktijk

Anko Kuyt en Davy de Groot zoomen in op de Almeerse praktijk. Allereerst presenteren zij de organisatie en het vastgoed(informatie)systeem voor gebouwbeheer van hun scholen, buurthuizen, theaters en andere gebouwen. En vervolgens hoe zij met behulp van de systemen het energie- en ruimtegebruik monitoren. We zien de gebouwen op het scherm voorbij komen en krijgen een mooi inkijkje in hoe het echt werkt.


Volgende stap

Nadat er diverse vragen zijn gesteld en beantwoord, blijven enkele deelnemers zitten met de vraag: “Hoe verder?” Ingrid vraagt drie tips om mee te geven aan organisaties die nog moeten starten. Diverse tips gaan over tafel waaronder: beleg wie waarvoor verantwoordelijk is, schaf ‘bewezen’ technologie aan en begin met de ‘basis’, houd het klein! Het vastgoed(informatie)systeem groeit evenredig met de ‘volwassenheid’ van de organisatie en naar gelang de informatiebehoefte. 

 

Veel uitwisseling

Na de bijeenkomst duizelt het nog van de afkortingen, namen van leveranciers en systemen, antwoorden en nog open staande vragen. Gelukkig blijven velen nog hangen om verder te praten. En heerlijke broodjes bij gastorganisatie Almere. Dank!

 

 

Wat volgt


Diverse input gaan we verwerken en uitwerken en koppelen we terug tijdens de volgende bijeenkomst op donderdag 13 september (10.00 - 13.00 uur), samen met de input die we komende periode nog ontvangen via nieuws@bouwstenen.nl o.v.v. Input In Control. We zullen hiervoor een aantal mensen actief benaderen maar zelf aanleveren mag ook.

 

De datum van de Jaarbijeenkomst (4 december) waarop we de resultaten presenteren, mag ook alvast in de agenda.