Op verzoek van Bouwstenen, schreef Klaas Mulder het artikel ‘Wereldwijs’. Een realistische en scherpe blik op de toekomst van aanbod en gebruik van schoolgebouwen. Hij reikt daarbij enkele alternatieve oplossingen aan. Volgens Klaas Mulder moeten opdrachtgevers en financiers van scholenbouw zich goed achter de oren krabben of nieuwe scholen nog eens 25 tot 40 jaar meegaan; jaren die nodig zijn om de investering terug te verdienen. Hij stelt de vraag welke functie de school in 2030 vervult in het leven van jonge mensen. De razendsnelle ontwikkelingen in ICT spelen namelijk een belangrijke rol in het veranderproces van onderwijs. Het ‘Brede Leren’ komt eraan: een slimme mix van E-learning, coaching door vakkrachten en ontmoetings- en ervaringsleren buiten school. Ruimtes anders gebruikt Deze verandering vraagt in de toekomst om een slimmere aanpak waarbij jaarlijks flink bespaard kan worden op de inzet van beheerders en vakkrachten. Bijvoorbeeld door ongebruikte ruimte in een school beschikbaar te stellen voor een vereniging of bewonersgroep, in ruil voor het organiseren van activiteiten. Ook ziet Mulder mogelijkheden om vernieuwend onderwijs te passen in ogenschijnlijk verouderd vastgoed. Hij geeft aan “…kinderen en jongeren zullen het heerlijk vinden om een paar dagen per week les te krijgen in een spannend gebouw. Want wereldwijs worden, dat doen ze in de wijk en op het web”. Lees meer
Reactie toevoegen