Voor Openbaar Onderwijs Zwolle en Primo Schiedam veranderde er weinig, maar voor de meeste schoolbesturen was het buitenonderhoud begin 2015 een nieuwe opgave. Eind 2015 blijkt dat het onderhoud bij grote schoolbesturen in goede handen is. Grote schoolbesturen nemen hun opgave serieus. Ze richten zich daarbij vooral op het handhaven van de huidige onderhoudsstaat en financiële stabiliteit, zo blijkt uit een telefonische ronde van Bouwstenen onder dertien schoolbesturen eind 2015. MJOP’s via eigen managementsysteem Redelijk tevreden Dreigende tekorten Dialoog Meer informatie Activiteiten
Openbaar Onderwijs Zwolle en Primo Schiedam werkten al met een eigen meerjaren onderhoudsplan voor het binnen- en buitenonderhoud: “Het scheelt dat we nu geen projectaanvragen meer bij de gemeente in hoeven te dienen, een stuk efficiënter”, vertelt Frans Steine van OOZ. Enkele besturen maken al gebruik van vastgoedmanagementsystemen om de MJOP's te beheren.
Het onderhoudsniveau waarop scholen de gebouwen hebben gekregen verschilt van pand tot pand. Frank Rubel van Swalm en Roer moest bijvoorbeeld ineens dringend aan het werk met drie schooldaken: “Vóór mij was er geen vastgoedmedewerker en werd er niet zo kritisch naar de daken gekeken. In het MJOP van de gemeente is daar te optimistisch over gedacht.” Niet alle scholen kunnen de onverwachte kosten opvangen. Over het algemeen zijn de grote schoolbesturen redelijk tevreden over de staat van onderhoud van de gebouwen.
De Rijksvergoeding volstaat volgens de schoolbestuurders op korte termijn, maar op langere termijn verwachten ze wel problemen. Vergoedingen houden bijvoorbeeld geen rekening met monumentale gebouwen en recent opgeleverde duurzame schoolgebouwen, waarvan het onderhoud toch een stuk duurder is. Archipel constateert op basis van recente berekeningen zelfs dat de bekostiging van het MJOP voor alle schoolgebouwen, oude en nieuwe, op termijn problemen op gaat leveren en dat de Rijksvergoeding niet volstaat. Bijna alle schoolbesturen zetten de budgetten bovenschools in, om risico's te spreiden. Portefeuillemanagement wordt steeds belangrijker.
Veel besturen geven aan met de gemeente in overleg te zijn over één of meer nieuwbouwprojecten, die volledig voor rekening komen van de gemeente. De dialoog over financiële steun bij renovatie van bestaande scholen verschilt per situatie. De wil om financieel bij te springen is er vaak wel, maar capaciteiten en financiën bij gemeenten zijn soms beperkt. Er is ook (vooralsnog?) geen landelijke regelgeving. Harry Preusterink van De Ambelt ziet die er graag komen. “Ik denk dat we, gesteund door allerlei belangenorganisaties, op landelijk niveau moeten nadenken over de bekostiging van renovatie. Dat is zo'n grijs gebied, dat zou eigenlijk niet per gemeente uitgevochten moeten worden.”
Reactie toevoegen