Over het functioneren van een wijkcentrum heeft iedereen wel een mening, maar Evert van den Beld kan aantonen wat bezoekers er echt van vinden.
Evert is manager wijkvoorzieningen bij woningcorporatie de Woonplaats in Enschede; 'Je hoort vaak een hoop aannames. Jullie programma sluit niet goed aan op de doelgroep. Of jullie bereiken niet alle leeftijden. Meestal is dat op weinig gestoeld.'
1.000 enquêtes
Afgelopen jaar haalde hij een kleine duizend enquêtes onder de bezoekers van drie wijkcentra in Enschede op. Evert: 'De uitkomsten zijn nog niet allemaal geanalyseerd, maar 80% van de respondenten vond dat het wijkcentrum toegevoegde waarde had; niet alleen voor henzelf, maar ook voor de wijk. Kijk, dat zijn mooie resultaten, waar we natuurlijk graag mee naar buiten gaan.'
Laaghangend fruit
De cijfers zijn ook een goede basis om met beleidsmakers in gesprek te gaan. Zonder een goede onderbouwing ben je als wijkvoorziening al snel “laaghangend fruit”. Iedereen wil eraan plukken. 'Je moet echt aantonen wat je voor de wijk kan betekenen', aldus Evert.
Uitdaging
Ook voor de beheerders van de wijkcentra zelf is dit inzicht van belang. Evert: 'Ook wij willen weten hoe de activiteiten worden beoordeeld en waar ruimte is voor verbetering. Zo kunnen we nog beter aansluiten bij de wensen van de wijk. Zoiets moet je eigenlijk continu monitoren en objectiveren om ook anderen te kunnen laten zien wat je bijdraagt.'
Beoordelingssystematiek
Evert maakte voor de enquête gebruik van de reviewsystematiek RodeKersen, maar er zijn ook andere methoden. Tijdens een bijeenkomst op 8 mei 2019 zetten we ze op een rijtje en vertelt Evert meer over zijn ervaring met Rode Kersen.
Meedoen?
|
Meer informatie
- Ontwikkelwerk RodeKersen