LinkedInYouTubeTwitter

Makelpunt faciliteert bewoners

Lokale makelpunenEen makelpunt als voorbeeld van de faciliterende overheid; voor het (online) matchen van vraag en aanbod van (sociale) ruimte. Werkt het? Een kijkje in de keuken bij Utrecht en Eindhoven leert van wel.

 

Utrechtse koppelaars
Het Makelpunt Utrecht faciliteert ruimtezoekers en -aanbieders en brengt hen bij elkaar. Ook collega’s kloppen regelmatig bij ‘makelaars’ Thieu Schwitzner en Karin van der Looy aan voor een bemiddelingsactie.

 

Thieu Schwitzner, Makelpunt UtrechtHet Makelpunt is begonnen doordat Thieu naast zijn reguliere werk, werk deed waar hij eigenlijk niet voor was aangenomen. Hij koppelde Humanitas, een organisatie voor stervensbegeleiding, dankzij zijn netwerk aan een zorginstelling voor onderdak. “Een warme match”, noemt Thieu het, “omdat de zorginstelling op haar beurt weer baat heeft bij het bieden van onderdak aan een dergelijke organisatie.” Win-win, en zo zijn er nog veel meer voorbeelden waarin de vrager onderdak vindt, de aanbieder huurinkomsten ontvangt en er kruisbestuiving plaatsvindt. “En de gemeente is ook blij, want de bezettingsgraad van haar gebouwen stijgt en beleidsdoelstellingen worden hiermee ondersteund.”

 

De faciliterende overheid
Thieu: “Met onze website maken we vraag en aanbod voor alle partijen zichtbaar.” Makelpunt-collega Karin vult aan: “Aangevuld met de zoekmachine en onze Linkedin-groep zijn we eigenlijk een voorbeeld van de faciliterende overheid. Niet regisseren, maar faciliteren om partijen in de stad zelf oplossingen te laten vinden. En voor de 20% waar dat niet werkt, maar waar we als gemeente wel iets willen, bijvoorbeeld bij nieuwe initiatieven, daar komen wij in beeld.” Gewoon doen wat je niet altijd hoort te doen, loont.

 

Inmiddels is het Utrechtse Makelpunt al vijf jaar een beleidsinstrument en goed voor vele honderden matches. In navolging van Utrecht zijn er makelpunten in 17 gemeenten actief. Zo ook Buurtruimte040, de Eindhovense variant, waarin ook boekingen gedaan kunnen worden. Bekeken vanuit een ander licht, want hoe ervaart de gebruiker zo’n makelpunt?

 

Ad Vermeulen, De UitwijkHet oordeel van de gebruiker
Ad Vermeulen is coördinator van wijkcentrum de Uitwijk, een van de aanbieders op het platform Buurtruimte040. Voor hem is de website een mooie tool om meer reserveringen binnen te krijgen. “Daarnaast scheelt het ons veel administratief werk en dus tijd.” Via het reserveringssysteem worden alle boekingen automatisch verwerkt. Dat werkt efficiënt. “In een oogopslag zie ik hoeveel en wanneer er geboekt is.” Meedoen aan het platform kost de Uitwijk € 170,- voor licentie en hosting en levert hen een toename van het aantal boekingen op en automatische verwerking. Dat laatste heeft hen € 8.100,- bespaard in tijd, uitgedrukt in euro's.

 

Makelpunten 2.0
Destijds vormde Makelpunt Utrecht aanleiding voor de Bouwstenen-werkgroep Makelpunten. Nu de meeste partijen operationeel zijn en de kinderziektes verholpen, is de groep met 13 enthousiaste deelnemers in een nieuwe fase aanbeland: kijken, vergelijken en leren van elkaars succesfactoren.

 

 

Meer informatie

Heeft u belangstelling om binnen uw gemeente/regio ook een makelpunt te starten. Stuur dan een mail naar portal@bouwstenen.nl of neem contact op met Ingrid de Moel (06-52310845)

 

 

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.