In 2015 is de plek van Makelpunt Utrecht binnen de gemeentelijke organisatie tegen het licht gehouden. Resultaat; ze zitten nu dichter bij het beleid en het bestuur.
Aanleiding voor de herpositionering was de vorming van nieuwe E-diensten binnen de gemeente en de vraag of het makelpunt, met haar digitale diensten, daarbij hoorde. Tot 2014 was Makelpunt Utrecht ondergebracht bij het bedrijfsbureau van de Utrechtse Vastgoed Organisatie (UVO).
Canvas Businessmodel
Om het makelpunt te evalueren en te bezien wat de beste plek binnen de organisatie is, organiseerden Karin van der Looy en Matthieu Schwitzner een sessie met de diverse gemeentelijke belangenhouders en stelden een businessplan op. Daarvoor maakten ze gebruik van het Canvas Model, een beproefde methode om greep te krijgen op de belangen en exploitatie van een organisatie. Matthieu Schwitzner: "Het model laat duidelijk zien voor wie je het doet en dat het Makelpunt zich in de dagelijkse praktijk voortdurend in een gemeentebreed speelveld beweegt."
Sneller schakelen
De plek waar het Makelpunt binnen de gemeentelijke organisatie het beste tot haar recht komt is sterk afhankelijk van de primaire doelstelling, was de conclusie uit de sessie. In Utrecht is die doelstelling een ‘faciliterende rol in het maken van (warme) matches’. "Op basis daarvan was het niet logisch het Makelpunt mee te nemen naar de E-dienst, maar dichter bij de beleidsafdelingen en bestuur te positioneren zodat het Makelpunt snel kan schakelen," aldus Matthieu.
Meer informatie
- Toelichting 'Positionering van het Makelpunt' (Makelpunt Utrecht, december 2014)
- Business Model Canvas voor Makelpunt Utrecht (Makelpunt Utrecht, 2014)
- De website van Makelpunt Utrecht
- Informatiepagina over Makelpunten
Bouwstenen-activiteiten
- Op woensdag 30 maart vertelt Makelpunt Utrecht over haar aanpak en het Canvasmodel tijdens de bijeenkomst ‘De business van een makelpunt’
- Het landelijke Bouwstenen-netwerk Makelpunten