LinkedInYouTubeTwitter

Landelijke leegstandsmonitor

LeegstandOp vrijdag 17 februari 2017 is de eerste Landelijke Monitor Leegstand gepresenteerd. De resultaten stroken nog niet met de praktijk, maar het is een begin van een betere vastgoedregistratie.

 

Via een dashboard kan iedereen zien hoeveel vastgoed er volgens diverse basisregistraties leeg staat. Het gaat om de administratieve leegstand. 

 

Basisregistraties

De Monitor is gebaseerd op de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG), Personen (BRP), Waarde Onroerende Zaken (WOZ) en het Handelsregister. De Monitor maakt onderscheid naar functies voor bijeenkomsten, gezondheid, industrie, kantoren, logies, onderwijs, sport, winkels en woningen. Je kunt gemeenten en provincies vergelijken evenals de cijfers uit 2015 en 2016.

 
Sociaal vastgoedMaatschappelijk vastgoed is in deze Monitor een samenstelling van de functies bijeenkomsten (waaronder ook café's en kerken), gezondheid, onderwijs, sport en (beetje vreemde eend) logies. Uit de monitor blijkt niet of het om publiek of privaat vastgoed gaat.    

 

9% administratief leeg

Volgens de gehanteerde definitie bedroeg het totale oppervlak maatschappelijk vastgoed op 1 januari 2016 circa 89 miljoen m2, waarvan ruim 8 miljoen administratief leeg (9% van het totaal). Ten opzichte van 1 januari 2015 is er een lichte stijging te zien. Zo'n 80% van de verblijfseenheden die per 1 januari 2015 leeg stonden, stonden ook een jaar later nog leeg.

 

De administratieve leegstand in het maatschappelijk vastgoed is landelijk gezien lager dan die van kantoren (9% om 19%), maar niet overal in het land gelijk.

 

Onderwijs en ander maatschappelijk vastgoed

De top 5 administratieve leegstand in het maatschappelijk vastgoed is de provincie Utrecht (12%), Limburg (11%), Drenthe, Gelderland en Noord Brabant (10%). Deze provincies hebben volgens deze methode ook veel leegstaand onderwijsvastgoed, hetgeen niet verwonderlijk is omdat onderwijs een belangrijk deel van het maatschappelijk vastgoed uit maakt.

 

Op gemeentelijk niveau is dit verband niet zo 1, 2, 3 terug te vinden. In de gemeente Roerdalen, Albrandswaard, Boekel en Craanendonck staat relatief het meeste maatschappelijk vastgoed administratief leeg (tussen 27 en 37% van het oppervlak), maar als het gaat om alleen onderwijs dan voert Soest, Delft, Nijmegen, Meppel en Oirschot de lijst aan (31 tot 41% van het oppervlak).

 

Minder vastgoed met gezondheidsfunctie

Wat betreft vastoed met de functie gezondheid valt op dat de totale voorraad met deze functie administratief is afgenomen en ook de leegstand over het algemeen is teruggedrongen, behalve in Drente. Daar is de leegstand gestegen van 13 naar 16% van het oppervlak.    

 

Lastig te duiden

De resultaten uit de monitor zijn nog lastig te duiden. Of een administratief leeg gebouw ook daadwerkelijk leeg staat, is nog niet gecheckt. Daarbij klopt de administratie niet altijd. Zo zit er regelmatig kinderopvang in gebouwen met een onderwijsfunctie en komen gebouwen die multifunctioneel worden gebruikt (steeds meer) in de administratie niet voor. 

 

De monitor laat ook niet zien of er in absolute zin administratief veel of weinig maatschappelijk vastgoed is gezien het aantal inwoners of specifieke lokale kenmerken of beleidsuitgangspunten. 

 

De monitor laat ook niet zien van wie het vastgoed is. Zo heeft het hoge percentage leegstaand onderwijsvastgoed in Soest met name te maken met het leegstaande militaire oefenterrein in Soest dat als onderwijshuisvesting in de adminstratie staat. 

 

Het is een begin

“Er is nog van alles op de Monitor aan te merken, zowel wat betreft de gebruikte definities als de betrouwbaarheid. Maar het is een begin; zowel voor een betere monitor als voor betere vastgoedregistraties,” aldus Ingrid de Moel van Bouwstenen die bij de presentatie aanwezig was.

Pim van den Berg, Provincie UtrechtPim van den Berg, gedeputeerde van de Provincie Utrecht, is blij met de Monitor. In zijn provincie staan veel kantoren en wat naar nu blijkt ook maatschappelijk vastgoed leeg. De Monitor is goed bruikbaar om het gesprek daarover aan te gaan. In de toekomst zou deze uitgebreid kunnen worden met gegevens over energie en data ten behoeve van de omgevingswet en duurzaam ruimtegebruik.

 

Patricia Hoytink-Roubos, wethouder in Berkelland, pleitte tijdens de presentatie voor een betere vastgoedregistratie in de volle breedte.

 

 

Ook meedoen?
"Goed gebruik" van vastgoed en "informatie op orde" zijn belangrijke punten in de Agenda 2017. U kunt rond dit onderwerp meedoen via:

 

 

 

Meer informatie

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.