LinkedInYouTubeTwitter

Scholen last van wijkvernieuwing

HouseScholen in stedelijke vernieuwingsgebieden hebben het moeilijk, blijkt uit Amsterdams onderzoek. In het huisvestingsplan zou hierop beter ingespeeld kunnen worden.


Uit een Amsterdamse onderzoek dat oktober 2010 is afgerond, blijkt dat stedelijke vernieuwing op scholen (en bij kinderen) leidt tot onrust, meer zorg en minder aandacht voor onderwijs. Daarbij zijn er door verhuizingen, tijdelijke bewoning en het wegtrekken van de sociaal-economische sterkere, tijdelijk ook minder leerlingen.Scholen raken hiervan in een dip, wat uiteindelijk tot sluiting kan leiden. En dat is nu net wat je in sommige wijken niet wilt, bijvoorbeeld als de school de enige school is in de buurt.

 

De onderzoekers pleiten ervoor dat in het integraal huisvestingsplan voor scholen meer rekening wordt gehouden met de ontwikkeling in de wijken. Schoolbesturen en gemeente zouden moeten kijken naar het perspectief van de verschillende scholen, ook op de langere termijn als de wijkvernieuwing voltooid is. Het kan nodig zijn extra in de school te investeren om de tijdelijke dip en het risico op sluiting op te vangen. Net zoals voor de bewoners in herstructureringswijken is soms ook voor scholen een sociaal plan nodig om overeind te blijven in tijden van wijkvernieuweing.

 

Lees hier het hele onderzoek. Reageren kan ook door gebruik te maken van de reactieknop (pas op eerst weergave dan saven).

 

 

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.