LinkedInYouTubeTwitter

Financieel plan (stap 5)

 

In het financieel plan gaat het om duidelijk te maken 'waar het verdient' moet worden. Als het goed is bevat het marketingplan (stap 3) aanwijzingen voor de aard en omvang van de opbrengst, en het managementplan (stap 4) aanwijzingen voor de dominante kostenfactoren.

 

Vul bijgaand 'kostenbatenprofiel' in met kruisjes. Zet kruisje in linkerkolom indien de opbrengsten- of kostenpost relatief laat wordt ingeschat, en zet een kruisje in rechterkolom wanneer de opbrengsten- of kostenpost relatief hoog wordt ingeschat. Het profiel geeft in wezen aan waar je het wilt "verdienen".

 

Het gaat om de relatieve hoogte van genoemde opbrengsten en kosten. Laat de omvang van de MFA daarom (in dit stadium) buiten beschouwing

Let op de samenhang. Voorbeeld: een hoge opbrengst uit verhuur stelt eisen aan ligging en bereikbaarheid; dit brengt een hogere grondprijs met zich mee, maar stelt ook eisen aan openingstijden, aanwezigheid en professionaliteit van personeel.

 

Opmerking: kies steeds het perspectief van de exploitant. Indien deze niet de eigenaar is van het vastgoed maar de gebruiker van (een deel) van het vastgoed, voer dan alleen de huisvestingskosten op waarmee de exploitant zelf rekening moet houden. De vastgoedexploitatie van het gehele gebouw valt dan buiten de verantwoordelijkheid van de (operationele) exploitant en wordt in dat geval niet meegenomen in het ondernemingsplan.

 

Kostenbatenprofiel

--

-

-/+

+

+

Opbrengsten uit vaste verhuur van ruimten

 

 

 

 

 

 

Opbrengsten uit levering van facilitaire diensten

 

 

 

 

 

 

Opbrengsten uit kaartverkoop en horeca

 

 

 

 

 

 

Opbrengsten uit subsidies en andere financiële bijdragen (sponsors)

 

 

 

 

 

Kosten in verband met ligging en bereikbaarheid

 

 

 

 

 

Kosten in verband met kwaliteit en afwerking van ruimte

 

 

 

 

 

Kosten in verband met openingstijden en aanwezigheid personeel

 

 

 

 

 

Kosten in verband met professionaliteit en hoeveelheid personeel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In aansluiting op het kostenbatenprofiel kan een aanzet gemaakt worden tot het opstellen van een exploitatiebegroting. In een exploitatiebegroting worden kosten en opbrengsten in de tijd uitgezet. Zo ontstaat inzicht in het verloop van het te verwachten financiële resultaat over de komende jaren.