Het opzetten van een wijkrestaurant vraagt een gedegen voorbereiding met marktonderzoek en businessplan. Restaurants met een uitstraling van een buurthuis of instelling hebben weinig kans van slagen. Deze do's en don'ts zijn te vinden in het verslag van een expertmeeting over sociale wijkrestauants in september 2010.
Overal in het land worden sociale wijkrestaurants gerealiseerd. Soms met succes, maar lang niet altijd komen ze van de grond. De Stichting Fonds Slyterman van Loo, Bureau Attema en Van de Wetering en Aedes-Actiz, organiseerde een expertmeeting over dit onderwerp. Zie het verslag in de bijlage onderaan deze pagina of zie het artikel dat het Aedes-Actiz kenniscentrum Wonen-Zorg over deze bijeenkomst heeft geschreven, via deze link. Hieronder volgt een korte samenvatting.
Verzamelbegrip
Wijkrestaurants zijn er in vele verschillende soorten en maten. Het begrip ´wijkrestaurant´ is daarom een verzamelbegrip. Zo zijn er wijkrestaurants als verlengstuk van een zorginstelling, wijkrestaurants in multifunctionele centra en sociale restaurants waar mensen werken met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast bestaan binnen wijkrestaurants verschillende formules. In sommige wijkrestaurants kun je terecht voor een kopje koffie en een broodje, bij een anderen kan je een dagschotel bestellen, á la carte eten of zelfs een maaltijd afhalen. Toch hebben alle wijkrestaurants een aantal dingen met elkaar overeen en dat is:
- Wijkrestaurants willen lekker en gevarieerd eten bieden voor een betaalbare prijs;
- Hierbij staat het intermenselijk contact centraal;
- Gasten moeten het gevoel krijgen samen te zijn, maar toch ook vrij te zijn te komen en te gaan wanneer zij dat willen.
Succes- en faalfactoren
Door het uitwisselen van ervaringen is het inzicht in de succes- en faalfactoren van wijkrestaurants verder uitgediept. Kort samengevat zijn de zogeheten do's en dont's als volgt:
- Voer een grondige wijkanalyse uit; hiermee kan worden vastgesteld of de locatie en het gebied daadwerkelijk geschikt zijn voor het vestigen van een sociaal wijkrestaurant.
- Schrijf een businessplan; dit op basis van de wijkanalyse en het marktonderzoek dat daar deel van uitmaakt.
- Zorg voor een goede visie en bepaal het motief; sociale wijkrestaurants kunnen met uiteenlopende motieven worden opgezet, bijvoorbeeld betaalbaarheid, cohesie of het creëren van werkgelegenheid. Elke locatie stelt specifieke eisen en biedt bepaalde mogelijkheden. Zo is er differentiatie in doelgroepen maar ook in gewenste inrichting en uitstraling.
- Betrek de wijk en het bedrijfsleven al bij oprichting van het wijkrestaurant; mensen interesseren is een van de belangrijkste succesfactoren.
- Leun niet te sterk op subsidies;
- Kies voor een bedrijfsmatige aanpak; hierbij horen o.a. een toereikende dagomzet, constante bezetting, een reclamebudget en streefcijfers.
- Zorg voor een neutrale uitstraling; het wijkrestaurant moet niet herinneren aan een buurthuis, (zorg)instellingsrestaurant of volkskeuken.
- Voor geen speciale reductiepassen in voor mensen met een laag inkomen; dit werkt als een 'armoedepas' en wordt daarom ontraden.
- Organiseer 'side events'; dit trekt nieuw publiek aan.
- Realiseer dat samenwerking in multifunctionele centra specifieke eisen stelt; De Huis van de Buurt-formule biedt hierbij goede aanknopingspunten.
Reageren kan via de knop 'nieuwe reactie toevoegen' onderaan deze pagina.
Pas op! Eerst wordt uw reactie weergegeven, dan moet u het nog opslaan door op 'save' te klikken.
Reactie toevoegen