De overheveling van het buitenonderhoud vraagt van schoolbesturen dat zij met een bredere blik naar hun huisvesting kijken en ook het management breder en professioneler oppakken, zeggen ervaren scholenhuisvesters.
Tot nog toe waren de taken van schoolbesturen vooral operationeel van aard. Als ze per 1 januari 2015 verantwoordelijk worden voor het buitenonderhoud, wordt het zaak scherper te kijken welke ruimten en locaties nodig zijn en waaraan de middelen voor het buitenonderhoud worden besteed.
Financiële noodzaak
Een beperkte, ondeskundige blik raakt scholen direct in hun financiële positie. Schoolbesturen krijgen een vergoeding per leerling, niet voor overmaat, achterstallig onderhoud en energielekken. Daarom is een bredere, professionele en meer tactische blik op portefeuille-niveau noodzakelijk. En de noodzaak goed met gemeenten samen te werken (te investeren in de relatie) is groter dan voorheen. Dat is één van de conclusies uit een bijeenkomst van de Bouwstenen werkgroep Overheveling Budgetten Buitenonderhoud, bestaande uit scholen en gemeenten op 17 maart 2014.
Professioneel uitbesteden
Om taken uit te besteden is het nodig zelf professionals in huis te hebben. Chantal Broekhuis, hoofd afdeling facilitair & huisvesting PCOU en Willibrord Stichting: “Hoe zet je de inkoop van onderhoud en vervanging van installaties bijvoorbeeld op de markt? Schoolbesturen hebben wensen over bijvoorbeeld de opvolging bij klachten en calamiteiten, de jaarlijkse veiligheidscontroles, de inregeling van de installaties, de uitvoering van het meerjaren onderhoudsprogramma, duurzaam onderhoud, de onderhoudspartners en dat soort dingen. Alles wat meer kost dan noodzakelijk gaat direct ten koste van het onderwijs. Een goede uitvraag stelt eisen aan de opdrachtgevende partij. De markt gaat dit niet voor scholen oplossen.”
Goede samenwerkingsvormen
Ook voor de keuze van de samenwerkingsvormen is een brede blik nodig. Erik Jan Aalbers van HAAL en Veluwe Plus: “De keuze is best wel lastig. Als wij het als bestuur zelf oppakken voor achttien gebouwen in dertien gemeentes zijn we flexibel, hebben we het onderhoud in eigen hand en kunnen we op portefeuilleniveau meer bereiken. Tegelijk beperken we onszelf omdat we dan minder gaan aanhaken bij lokale initiatieven. Gebouwen inbrengen in lokale constructies kan voordelen geven doordat je binnen een gemeente van schaalvoordeel gebruik maakt. Tegelijk moeten we dan in veel overlegstructuren gaan meedoen en hebben we overal maar een beetje invloed.“
Meer informatie
- Definitie vastgoedmanagement
- Overzicht vastgoedmanagmentsystemen
- Kompas vastgoedmanagement
- Vastgoedorganisatie
Bouwstenenactiviteiten:
- Werkgroep Overheveling budgetten buitenonderhoud
- Bijeenkomst over vastgoedmanagement in mei/juni
- Werkgroep Duurzaam vastgoed, over DMJOP scholen en gemeenten
Reactie toevoegen