Uit onderzoek blijkt dat 55% van de ouders andere schooltijden wil en 25% bewust kiest voor school en opvang in één gebouw. De bij scholen populaire modellen gaan minder ver en hebben vooralsnog weinig ruimtelijke consequenties.
Het onderzoek onder ouders is begin 2011 uitgevoerd door de Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang (BOinK) in opdracht van het projectbureau "Andere tijden in onderwijs en opvang" via een digitale enquête (representatief voor Nederland, relatief veel moeders).
Uit het onderzoek blijkt ook dat ruim de helft van de ouders het prettig vindt als school en buitenschoolse opvang op één locatie te vinden zijn. Plaatselijk kunnen er verschillen bestaan. Zie in dit verband ook het onderzoek onder gebruikers van basisscholen in Amsterdam.
Naast voornoemde conclusies, die betrekking hebben op de huisvesting van diverse functies, zijn er ook veel conclusies over schooltijden. Algemene lijn is dat meer dan de helft van de ouders (55%) andere schooltijden wil. Dat geldt met name voor ouders die ook kinderen op de buitenschoolse opvang hebben. Ook meer dan de helft van de ouders heeft behoefte aan flexibiliteit in de schoolvakanties.
Vooralsnog andere tijden in bestaande ruimte
Je zou verwachten dat andere tijden ook andere ruimtes vergt, maar dit lijkt vooralsnog niet het geval. Waarschijnlijk hangt dit samen met de meest populaire modellen voor andere tijden bij scholen. Uit recent onderzoek van de POraad en projectbureau "Andere Tijden" onder basisscholen blijkt dat onder scholen vooral het vijf-gelijke-dagenmodel en het continurooster populair zijn. Kinderen gaan hierbij vier of vijf dagen naar school van bijvoorbeeld 8.00 tot 14.00 uur. Het gebouw vormt daarbij nauwelijks een beperking. Kinderen lunchen tussendoor vaak in de klas.
Het bioritme model en het 7 tot 7 model is wel bij ouders (33%) maar bij scholen veel minder populair (3 resp. 5 %) en vraagt organisatorisch en ruimtelijk een hele andere benadering. De invoering van andere schooltijden stuit volgens scholen vooral op weerstand bij het eigen personeel.
Meer informatie
- Het onderzoek vormt input voor veranderingen in onderwijs en opvang, waar ook de Sociaal Economische Raad voor pleit.
- Scholen op de schop is één van de onderwerpen uit de Agenda Maatschappelijk Vastgoed 2011.
- Meer informatie over zoektochten naar andere tijden en ruimtelijke modellen.
- Meer informatie over Andere Tijden.
Reactie toevoegen