De gemeente Alphen aan de Rijn heeft voor haar meest recente projecten geen SDE+-subsidie aangevraagd, omdat de kosten en baten niet tegen elkaar opwegen.
Simone Kraan, regisseur duurzaamheid bij deze gemeente: "Je moet 15 jaar van alles doorgeven en checken. Voor ons weegt dat niet op tegen de opbrengst."
Liever eenmalig subsidie
Alphen is niet de enige organisatie die hier tegenaan loopt. Al jaren geleden, tijdens de vorige kabinetsformatie, heeft een aantal gemeenten het Ministerie gevraagd om de SDE+-subsidie als eenmalig subsidie te verstrekken. Arthur van Loon, vastgoedadviseur bij de gemeente Utrecht: "Er was toen veel sympathie voor dit voorstel, ook bij het ministerie, maar op een of ander manier is het er niet van gekomen."
15 jaar lang werk aan
Arthur: "De gedachte achter die 15 jaar was om de jaarlijkse onrendabele top te helpen oplossen. Als consequentie moet je jaarlijks de besparingen rapporteren en vindt er jaarlijks uitbetaling plaats. Die fluctueert licht. De gemeente boekt de jaarlijkse uitkering dan ten gunste van de gebouwexploitatie. Dat is allemaal heel bewerkelijk, omdat je de verbruikscijfers bij de gebruiker van het pand moet opvragen, als de meter op zijn naam staat, en je er 15 jaar lang werk aan hebt."
Veel brieven scannen
Anko Kuyt van de gemeente Almere heeft die ervaring ook. "De administratieve rompslomp begint al bij het inregelen met de netbeheerder, de organisatie die moet zorgen voor de vereiste certificaten en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Jaarlijks komen er per SDE-project, wij hebben er zo’n 30, per post allerlei brieven van RVO binnen over bijstellingen en dergelijke. Die willen ze nog steeds niet digitaal versturen. Die brieven moet je dan scannen, archiveren en doorsturen naar de financiële administratie, anders kunnen ze de binnenkomende betalingen niet boeken. Gelukkig heb ik de maandelijkse betalingen over kunnen zetten naar een jaarlijkse betaling. Dat scheelt werk."
Kost teveel
Of de uitbetaalde subsidiebedragen juist zijn, weet Anko niet. "Dat kost veel teveel tijd om te controleren. We kunnen hier een bedrijf voor inhuren, maar dat kost ook weer geld. Voor de SDE-subsidie moeten we per locatie een brutoproductiemeter plaatsen, die jaarlijks zo’n € 500 kost. Over 15 jaar gezien dus € 7.500 ex BTW. Dan hebben we ook nog jaarlijks de administratie voor de facturen van het meetbedrijf. Wat er bovendien nog bij komt is dat we in de gaten moeten houden dat de meetdata van de brutoproductiemeter via de netbeheerder bij de organisatie terecht komt die de certificaten afgeeft. Als door een defecte meter of door een andere oorzaak geen meetdata doorgestuurd wordt, dan krijgen we ook geen subsidie uitbetaald. Daar kom je vaak pas nadien achter."
Voorstel voor oplossing
Daarom stellen partners van Bouwstenen het ministerie van Economische Zaken en Klimaat nogmaals voor om de subsidie eenmalig te regelen en af te wikkelen. Daardoor:
- kan veel tijd en geld worden bespaard bij zowel de aanvragers als RVO (met de krapte op de arbeidsmarkt is het hard nodig het werkt efficiënter te organiseren en kan de besparing worden ingezet voor andere duurzaamheidsmaatregelen)
- kan die bijdrage op de investeringskosten in mindering worden gebracht en ben je in één keer klaar (ook geen gedoe met interne rekenrentes voor de investering door de gebouweigenaar)
- kan eventueel voor een langere afschrijvingstermijn dan 15 jaar worden gekozen, waardoor de haalbaarheid toeneemt
- wordt het animo om mee te doen groter.
We zijn graag bereid mee te denken met een oplossing.
Meedoen?Zorg ook dat het werk beter en leuker wordt. Help elkaar vooruit en laat je stem horen tijdens de (online) Maatschappelijk Vastgoeddag op 9 december 2021; gratis voor scholen, gemeenten en corporaties. Meld je aan. |
|
Meer informatie
- Overzicht: Subsidies