De Rekenkamer in Eindhoven uit kritiek op het portefeuille- management van de gemeente. Rekenkamer voorzitter Janssen: ‘De sector heeft de basisinformatie niet op orde. Hoe kun je als raad en college dan verantwoord sturen?’
In het rapport ‘Vastgoed: Eigen huis op orde?’ van de Eindhovense Rekenkamer wordt met name veel kritiek geuit op het ontbreken van informatie over het vastgoed dat de gemeente in eigen bezit heeft. Daarnaast komen misgelopen huren en subsidie op vastgoed ter sprake.
Wordt aan gewerkt
Wethouder Mary-Ann Schreurs geeft aan dat sinds de zomer wordt gewerkt aan verbetering, maar dat er andere prioriteiten lagen. Ook de rekenkamer geeft aan dat er in de laatste weken van het onderzoek meer informatie beschikbaar kwam (Eindhovens dagblad, 31 oktober 2013). Eindhoven is dus op de goede weg.
Steeds meer op orde
De noodzaak om de vastgoedportefeuille op orde te krijgen is de laatste jaren steeds duidelijker geworden. Sinds gemeenten op vastgoed willen bezuinigen staat er ook meer druk op. Zonder zicht op de portefeuille kunnen geen goed onderbouwde beslissingen worden genomen.
Veel gemeenten hebben hun portefeuille de afgelopen jaren op orde gebracht. Uit onderzoek van Twynstra Gudde blijkt dat in 2010 tweederde van de gemeenten inzicht in het aantal vierkante meters van de vastgoedportefeuille. Veel grote gemeenten hadden daarnaast ook inzicht in de kosten; middelgrote gemeenten volgden op afstand. Afgelopen jaren hebben veel gemeenten, ook kleine, een inhaalslag gemaakt. Het komt steeds minder vaak voor dat gemeenten geen zicht hebben op hun vastgoedportefeuille.
Meer informatie:
- Onderzoek Eindhovense rekenkamercommissie
- Eindhovens dagblad voorpagina en vervolg
- Onderzoek professioneel gemeentelijk vastgoed (Twynstra Gudde, 2010)
- Notitie over portefeuillemanagement
- Vastgoedorganisatie van gemeenten op de site van Bouwstenen
Reactie toevoegen