LinkedInYouTubeTwitter

2406 Op bezoek in Arnhem

Op 27 juni 2024 wordt het Netwerk Makelen & Schakelen door de gemeente Arnhem warm ontvangen in Rozet; een prachtig gebouw midden in de stad. We zijn er om te horen hoe de bumping road van Arnhem bij het opzetten van een Makelpunt is verlopen en wat we van elkaar kunnen leren. Er gaat van alles over tafel en we nemen veel mee naar huis.

Image
Makelen & Schakelen

Al dan niet op de dynamiek van de politiek

In de praktijk zien we Makelpunten opkomen en weer vertrekken. Bij veel gemeenten dobbert het Makelpunt mee op de dynamiek van de politiek. Op dit moment willen veel gemeenten de beschikbare ruimte beter benutten en zien we een toenemende belangstelling om een Makelpunt te beginnen, zowel bij de eigen gemeenten als elders in het land. Wat goed draaiende Makelpunten met elkaar gemeen hebben is dat ze positie hebben verworven en goed zijn ingebed in de organisatie (in de begroting meegenomen al dan niet als back office activiteit). 

Plekje veroveren; hoe doe je dat?

We horen hoe de Makelpunten in Arnhem en Utrecht positie hebben verworven. Dat gaat niet vanzelf want er is geen vraag naar een Makelpunt. Er is vraag naar ruimte en die moet je ophalen in de buurten en wijken. Daarbij moet je als Makelpunt laten zien dat je meerwaarde kunt leveren voor de gemeente en de samenleving. In Utrecht heeft het Makelpunt het assetmanagement leegstaand vastgoed naar zich toegetrokken, worden de publicatie in het kader van Didam via haar site gedeeld en denkt ze vanuit haar kennis over ruimtevragen mee met pandvisies. Dat geeft het Makelpunt ook intern positie. 

Veel tips en mogelijkheden gaan over tafel

Zo gaan er in het gesprek nog veel meer tips over tafel. Makelpunt Arnhem heeft er expliciet voor gekozen om eerst de buurthuizen, verenigingen en andere organisaties te bedienen alvorens gebruikers te zoeken voor het eigen vastgoed. Hierdoor gaat het Makelpunt lopen en neemt de waarde van het Makelpunt als informatiedrager toe. We verkennen wat Makelpunten nog meer kunnen doen om haar meerwaarde te vergroten in haar contact met de organisaties. Veel organisaties kampen bijvoorbeeld met het gebrek aan vrijwilligers en er wordt heel wat van ze gevraagd. Zouden Makelpunten mensen die iets willen ‘voor hun stadsie’ wellicht nog meer kunnen ontlasten?

Krachtige trekker en ambassadeurs

Hoe dan ook, je hebt een krachtige trekker nodig. Want een Makelpunt is een people’s job; het succes zit in de contacten, zowel intern als extern. Als iedereen begrijpt wat de toegevoegde waarde en ook de noodzaak is, dan gaat het vliegen. En hier moet je in blijven investeren, continue. Met promotiemateriaal en al. Vindt ook een goede ambassadeur die het Makelpunt vooruit kan helpen. En dan schuift wethouder Mark Lauriks ook aan. Hij blijkt een top ambassadeur en wil die rol ook voor onze groep vervullen. Met een tas vol promo’s, aantekeningen en vervolgacties gaan we weer naar huis. We hebben er zin in en gaan er weer vol tegenaan.
 

 

Wat volgt?

Plan is om Makelpunten weer goed op de kaart te krijgen. Anders dan in 2011 hebben we nu ervaring (om met elkaar te delen) en goede tips voor starters. Die ervaring en tips kunnen we verwerken in een praktische handreiking (bespaart huidige makelpunten tijd). Bouwstenen komt met een voorstel daarvoor en fijn als iedereen daar zijn input op kan leveren (ook met stukken om op onze site te delen).  

 

Een greep uit de vervolgacties:

  • een online bijeenkomst: handig voor verhuurders
  • een uitnodiging voor de bijeenkomst van beleid en vastgoed
  • berichten op de site en artikelen in het vakblad Schoolfacitities en In Control
  • een app-groep zodat we elkaar gemakkelijk weten te vinden
  • een bijeenkomst in het najaar waar we een aantal zaken verder gaan uitdiepen.

 

En heb je ideeën voor de Maatschappelijk Vastgoeddag op 28 november dan horen we dat graag. Je kunt je hier vast aanmelden.

Image

Meer informatie