LinkedInYouTubeTwitter

Afspraken Energie- en Klimaatbeleid

Op donderdag 28 mei 2020 komt het netwerk Juridische Zaken bij elkaar. In verband met de Corona-maatregelen doen we dat online.

Maatregelen door eigenaar en gebruiker

Om de doelstellingen uit het Energie- en Klimaatbeleid te realiseren is alles en iedereen nodig; ook bij gebouwen voor onderwijs, sport, welzijn en cultuur. Er zijn maatregelen die goed door de gebouweigenaar kunnen worden genomen, zoals isolatiemaatregelen, en maatregelen die veel kosteneffectiever of alleen te realiseren zijn als de gebruiker dat oppakt.

Afspraken vastleggen

Doel van deze bijeenkomst is een goed beeld te krijgen van de afspraken die gebouweigenaren en gebruikers met elkaar kunnen maken om de doelen uit het Energie- en Klimaatakkoord te realiseren en te monitoren en hoe deze juridisch vast te leggen.

 

Denk aan afspraken over:

  • het (digitaal) aanleveren van informatie over het energiegebruik
  • de verdeling van kosten en opbrengsten van investeringen (omgang met split incentives)
  • de wijze waarop wordt samengewerkt aan de energiedoelen (wie doet wat)

Juridische mogelijkheden zijn o.a.:

  • huur- en gebruikscontracten
  • subsidievoorwaarden
  • andere overeenkomsten

Daarbij kijken we naar zowel bestaande, als nieuwe situaties, maar ook naar nieuw beleid, bijvoorbeeld rond warmtenetten.

Vragen uit de praktijk

Vragen die daarbij in de praktijk spelen zijn onder andere:

  • Wat wil je vastleggen en waarom? Welke zaken wil je regelen die nog niet elders zijn vastgelegd? 
  • Hoe deel je data (Informatieleveringsspecificatie)? En wat leg je daarover vast?  
  • Wat te doen met huurders/gebruikers die niet willen of de afspraken niet nakomen?
  • Hoe ga je het gesprek aan om bestaand contract open te breken?
  • Is een benadering per type vastgoed, beleidsafdeling en subsidierelaties wenselijk? 
  • Wat zijn de juridische valkuilen?
  • Verantwoordelijkheden rondom data en rapporteren? Monitoren en evaluatie.

Met wie?

We doen dit samen met de leden van het Bouwstenen-netwerk Juridische zaken. Ook hebben we de volgende mensen uitgenodigd om hun kennis en ervaring in te brengen:

  • Judith Norbart, secretaris bij de Raad voor Onroerende Zaken (ROZ), vertelt hoe een en ander is verwerkt in de nieuwe ROZ-modellen.
  • Harrie van der Sterre, Kwaliteitsregisseur gebouwen bij de gemeente Zaltbommel, vertelt over zijn zoektocht en ervaring bij bestaande situaties.. 
  • Charles van der Vlis, advocaat bij Boot Advocaten, is er ook bij om als expert allerlei vragen te beantwoorden.

Datum, tijd en locatie

  • donderdag 28 mei 2020
  • 14.00 - 16.00 uur
  • online via Google Meet (deelnemers ontvangen een link)
 

Ook meedoen?

Leden van het netwerk Juridische Zaken kunnen gratis deelnemen. We horen graag of je er bij bent. Ook als je verhinderd bent, horen we het graag. Je kunt je hier aan- of afmelden.

 

Interesse om deel te nemen, maar nog geen lid van het netwerk? Neem dan contact op met Bouwstenen via 033-258 4337 of info@bouwstenen.nl. Ook voor meer informatie over het Bouwstenen-partnership.

 

 

Meer informatie

Organisatie:

Dit programma wordt inhoudelijk voorbereid door Ingrid de Moel en de organisatie is in handen van Inge Bommezijn, beiden van Bouwstenen. Voor wensen, vragen of informatie kunt u met hen contact opnemen. Ze staan u graag te woord.

Ingrid de Moel Inge Bommezijn
Bouwstenen Bouwstenen
06 - 5231 0845 033 - 258 4337
   
Datum
Organisatie
BOUWSTENEN (netwerk Juridische Zaken)