aanmelden nieuwsbrief

Mfakaart button

Zoeken

IBO-onderzoek klaar. En nu?

School Onderwijshuisvesting Koningin Beatrixschool UtrechtHet Interdepartementaal Beleidsonderzoek Onderwijshuisvesting (IBO) van april 2021 bevat een goede analyse en diverse voorstellen voor verbetering. Nu zien wie het oppakt.

De analyse bevat overigens niet veel nieuws. De gebouwen zijn verouderd, er is te weinig geld en het systeem piept en kraakt. 

Systeemverantwoordelijk

Wat het onderzoek wel bijzonder maakt, is dat het een interdepartementaal onderzoek betreft. Er wordt vanuit meerdere beleidsvelden naar onderwijshuisvesting gekeken. En het is met name bedoeld voor de departementen die ervoor moeten zorgen dat het systeem goed werkt. Departementen die het kabinet adviseren. Dat geeft hoop op verbetering.

Onderzoek IBO Onderwijshuisvesting 2021 Scholen AEF Weer in één hand

De onderzoekers stellen voor de verouderde voorraad versneld aan te pakken, de kwaliteit van de onderwijshuisvesting beter te monitoren, het geld vanuit het rijk voor huisvesting te labelen en de verantwoordelijkheid voor investeringen en onderhoud weer bij één partij te leggen (onderhoud bij gemeenten en een recht op doordecentralisatie).  

Geen bezuiniging mogelijk

Opdracht aan de onderzoekers was ook te kijken naar de mogelijkheden voor bezuiniging. Wie het rapport leest kan niet anders dan concluderen dat dat niet mogelijk is, tenzij we afzien van de klimaatdoelstellingen en verder versoberen. Om de verouderde voorraad aan te pakken is juist heel veel extra geld nodig. 

Samen met het werkveld

Bouwstenen heeft aan het begin van het onderzoek met de onderzoekers gesproken over zaken die van belang zijn te onderzoeken en kennis vanuit het netwerk gedeeld. Nu maar hopen dat het onderzoek goed landt, het extra geld snel komt en het werkveld ook mag meedenken in de uitwerking van de voorstellen. Dat doen we graag, zeker omdat we altijd al met een brede integrale blik naar de opgave kijken en de kennis over de uitvoerbaarheid volop binnen het Bouwstenen-netwerk beschikbaar is.

 


Meedoen? 

Dat kan! Geef jouw reactie op het rapport via onderstaande reactieknop.

 

Ook leuk als je partner wordt en gaat mee doen met een van onze ontwikkelactiviteiten bijvoorbeeld over Van beleid naar ruimte.

 


 

 

Meer informatie

Reacties

Er wordt wel over de knelpunten over mfa huisvesting en diverse belangen gesproken, maar onderwijshuisvesting voor primair onderwijs is nog niet eens voorzien in ruimtes voor tussenschoolse opvang, in voldoende sanitaire en voedsel voorzieningen daarvoor. De verplichting om aansluiting te zoeken met bso is nooit in faciliteiten omgezet. De wens om ouder betrokkenheid te realiseren is nooit in ruimte gefaciliteerd, We doen allerlei bijkomende activiteiten in de m2 die in feite alleen bestemd waren voor onderwijs. Ouders zitten in de koffiekamer, de koffiekamer is nog zo groot als het school team van de lagere school, het speellokaal en de gymzaal krijgen verzamelfuncties voor bso en ouders. De maatschappelijk werker moet maar in de directiekamer. Passend onderwijs op de gang, een uitbreiding van m2 zit er niet in. En dat allemaal nog eens in een exploitatiebekostiging voor onderhoud en schoonmaak die niet toereikend is. Plannen om ook nog wijkgericht iets te betekenen ?

In het onderzoek is sprake van "een levenscyclus van een schoolgebouw van 40 jaar." In de VNG verordening, hoofdstuk 1, art.1, onder L wordt gesproken van een levensduur voor een permanent gebouw van 60 jaar. Benieuwd welke voorwaarden er gaan gelden voor het "recht op doordecentralisatie". Wellicht is een wederzijds recht ook een optie.

Ik zou zeggen “en nu snel boter bij de vis!” Faciliteer de uitvoering van het klimaat akkoord, herstel de blunder van Buma, maak gebruik van de kennis die er is en maak werk van lokaal maatwerk. Deze reactie is geplaatst op de LinkedIn pagina van Bouwstenen voor Sociaal. Praat ook mee via LinkedIn! https://www.linkedin.com/company/10631669/admin/

Ik hoop van harte dat we ons gaan realiseren dat schoolgebouwen geen containers zijn waar onderwijs in wordt gegeven, maar plekken zijn waar we investeren in de toekomst van onze samenleving. Schoolgebouwen moeten inspireren, verbinden, beschermen en uitdagen. Deze reactie is geplaatst op de LinkedIn pagina van Bouwstenen voor Sociaal. Praat ook mee op LinkedIn! https://www.linkedin.com/company/10631669/admin/

Snel naar

Partner worden?

Corona

Over welke techniek zou je meer willen weten?