Door de overheveling van het buitenonderhoud krijgen scholen een grotere rol in het vastgoed. Maar is dit een rol die hen past? Wat is het alternatief?
In de vastgoedwereld is er een heldere verdeling tussen de verantwoordelijkheden van een huurder of gebruiker van een pand en die van een eigenaar. Het onderwijs wijkt hier op heel veel punten van af.
Overheveling taken
Door de overheveling wordt die afwijking niet echt minder. Scholen krijgen er per 1 januari 2015 verantwoordelijkheden bij die bij de vastgoedeigenaar horen. Dat geeft scholen de mogelijkheid zelf te investeren in bijvoorbeeld energiebesparende maatregelen. Maar de taakverdeling tussen gemeenten en scholen op het gebied van onderwijshuisvesting blijft ingewikkeld.
Gemeenten blijven economisch eigenaar en verantwoordelijk voor gymlokalen en de constructie van het schoolgebouw. En de risico's die scholen lopen zijn aanmerkelijk groter dan voor de overheveling. Leegstand en achterstallig onderhoud kunnen een groot beslag leggen op de financiële middelen van de school. Dat vraagt een goede planning en een professsionele aanpak.
Professionele aanpak als gebruiker of eigenaar
Scholen hoeven het buitenonderhoud niet zelf uit te voeren. Schoolbesturen kunnen ook kiezen voor een rol als huurder en zich focussen op de inhoud van het onderwijs. De keuze die een school daarin maakt is een strategische keuze en is bepalend voor de inzet van scholen als het gaat om het kiezen van (strategische) partners, de uitvoering en de richting van de gewenste professionalisering.
Strategisch kiezen lastig
Erik Jan Aalbers van Haal en Veluwe Plus gaf hier eerder al aan dat die keuze vaak niet expliciet wordt gemaakt. En dat er een brede blik nodig is bij het kiezen van samenwerkingsvormen. Aalbers: “De keuze is best wel lastig. Als wij het buitenonderhoud als bestuur zelf oppakken voor achttien gebouwen in dertien gemeenten zijn we flexibel, hebben we het in eigen hand en kunnen we op portefeuilleniveau meer bereiken. Tegelijk beperken we onszelf omdat we dan minder gaan aanhaken bij lokale initiatieven. Gebouwen inbrengen in lokale constructies kan voordelen geven doordat je binnen een gemeente gebruik maakt van schaalvoordeel. Tegelijk moeten we dan in veel overlegstructuren gaan meedoen en hebben we overal maar een beetje invloed.“
Bijeenkomst over strategische keuze
Op 8 oktober organiseert Bouwstenen een speciale bijeenkomst over 'Overheveling buitenonderhoud, strategie en uitvoering'. Geen herhaling van zetten. Geen informatiebijeenkomst. Maar een bijeenkomst over keuzes en risico’s; vanuit een zelfbewuste positie van scholen in harmonie met haar omgeving.
Tijdens deze bijeenkomst wordt ook de door Wim Lengkeek geschreven publicatie 'Strategisch omgaan met onderwijshuisvesting vanaf 2015' (Uitgeverij Pica) gepresenteerd.
Overige informatie
- Publicatie ‘Van kosten- naar waardesturing’ (Bouwstenen, december 2014)
- Publicatie ‘Schoolgebouw te huur’ (Servicecentrum Scholenbouw, januari 2010)
- Definitie vastgoedmanagement
- Nieuwsbericht ‘Vastgoedbeleid scholen belangrijker’ (Bouwstenen, juli 2014)
- Informatiepagina over Vastgoedorganisatie
- Nieuwsbericht ‘Bredere blik schoolbesturen’ (Bouwstenen, april 2014)
- Artikel ‘Doordecentralisatie buitenonderhoud vraagt om een professionaliseringsslag binnen onze organisatie’ (Schoolfacilities, februari 2014)
- Publicatie ‘Kompas vastgoedmanagement’ (Bouwstenen, november 2012)
- Informatiepagina over Overheveling buitenonderhoud, incl. stappenplan
- Informatiepagina over rekenkameronderzoek onderwijshuisvesting
Bouwstenen-actviteiten
- Bijeenkomst 'Overheveling buitenonderhoud, strategie en uitvoering' op woensdag 8 oktober.
Reactie toevoegen