LinkedInYouTubeTwitter

Leerwerkbedrijf kans voor de buurt

beheer-2Juist in MFA's, scholen en wijkcentra liggen kansen voor het opzetten van een leerwerkbedrijf. Minder leren op school, meer in de praktijk; met profijt voor alle partijen. Hoe werkt dat?

 

Op 17 februari 2014 een uitgebreid artikel in de Volkskrant over het lerend wijkcentrum. De MOgroep maakte eerder een reportage voor SOM Magazine over dergelijke wijkcentra. En op 23 januari dook het netwerk van MFA- én Wmo-ondernemers in het onderwerp, samen met Willem van der Craats, expert op het gebied van leerwerkformules. Daarbij bracht Willem zijn ervaring in met het opzetten van een leerwerkbedrijf binnen MFA's, zoals in MFA De Bron in Vathorst, de jongste wijk van Amersfoort. Genoeg stof om breder te delen.  

MFA de Bron, Amersfoort Vathorst

 

Gastvrije ontvangst

In Nederland zijn ongeveer 400 MFA’s, vaak zonder 'ondernemer' die voor een gastvrije ontvangst zorgt. Een gemeenschappelijk hospitalityconcept voor bezoekers is vaak te duur en/of te omslachtig voor de zittende gebruikers. Juist hier liggen goede kansen voor een leerwerkbedrijf. Bijkomend voordeel; het ontzorgt de gebruikers van een MFA en levert prijsvoordeel op vanwege de combinatie met leren.

 

Werkend leren

Een leerwerkbedrijf sluit aan bij de nieuwste opvattingen over werkend leren. Het beroepsonderwijs levert studenten, de MFA levert het werk en het leerwerkbedrijf (LWB) voert de opdracht uit. Er ontstaat een authentieke en dynamische leerwerkomgeving, die jongeren naadloos laat doorstromen naar de arbeidsmarkt c.q. vervolgonderwijs. Ook kansen voor hen dus.

 

MFA wordt lesruimte

Een leerwerkbedrijf geeft vorm aan de samenwerking tussen het beroepsonderwijs en werkbiedende organisaties in de regio. Het is een zelfstandig bedrijf (in de vorm van een coöperatie) met leveranciers, partners en onderwijsinstelling als leden. De coöperatie wordt opdrachtnemer. De onderwijsinstelling, MFA en evt. gemeente brengen middelen in. Functionarissen zijn medewerkers van de coöperatie (bijv. de MFA-ondernemer als leerwerkmeester), studenten zijn trainee. Minimaal vijftien beschikbare werkplekken maakt het rendabel voor de docent om op de werklocatie les te geven, waardoor er dus ook minder onderwijsruimte nodig is.

 

Financiering

Het leerwerkbedrijf kan gefinancierd worden uit de exploitatie van een MFA, een bijdrage uit het Beroepsonderwijs (€ 5.000 per deelnemer) en het Regionaal Investeringsfonds MBO 2014-2017 (minimaal €200.000, maximaal €2.000.000). Voorwaarden hierbij: een lokale of regionale visie op werk(en) en leren, een duidelijk plan van aanpak, meerjarenbegroting en een intentieverklaring tot samenwerking tussen MFA en onderwijsinstelling. Bij specifieke doelgroepen kunnen ook re-integratiemiddelen ingezet worden.

 

De eerste stappen

De stappen naar het leerwerkbedrijf binnen de MFA zijn als volgt:

  • Inventariseer de bedrijvigheid; welke hospitalitywerkzaamheden worden er verricht?
  • Om welke functies gaat het daarbij? Gastheer/-vrouw, horeca, schoonmaak etc.
  • Welke (MBO-)opleidingen sluiten daarop aan?

Dit pakket aan werkzaamheden en functies vormt het uitgangspunt in gesprek met betrokken partijen.

 

In actie

Onderstaand de te ondernemen stappen om daadwerkelijk te komen tot een leerwerkbedrijf:

  • Quick scan; om te bepalen of een leerwerkbedrijf zakelijk uitkomt. Maar bovenal: is er draagvlak?
  • Businesscase; een verdieping van het verdienmodel en de organisatorische positionering en inrichting.
  • Met een intentieverklaring verbinden partijen zich aan elkaar en kan het bedrijfsplan worden opgesteld.
  • Daarop volgt het opstellen en uitvoeren van het implementatieplan.

 

Meer informatie

 

Bouwstenen-activiteiten

 

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.