Bij planning van voorzieningen gaat de aandacht steeds meer uit naar de wijze van dienstverlening en de functies van het vastgoed; wat, waarom, voor wie en op welke plek. De gemeente Molenwaard test hoe dat kan.
Deze ervaring heeft betrekking op de eigen dienstverlening van de gemeente; de paspoorten, rijbewijzen, enz. Daarbij gaat de gemeente uit van het principe; bij alles wat de burger van de gemeente moet, moet je het de burger zo gemakkelijk mogelijk maken en zo dicht mogelijk bij de burger zelf. De gemeente verleent haar diensten bij de mensen thuis. Dat heeft ook consequenties voor het vastgoed.
Dienstverleningsconcepten
De omslag die de gemeente Molenwaard maakt, speelt ook bij andere maatschappelijk diensten. Ook in de zorg moet een omslag worden gemaakt naar een andere vorm van dienstverlening. Langer en meer thuis. De lijn van Molenwaard volgend zou in verband met de leerplicht ook het onderwijs zoveel mogelijk vanuit huis en dichtbij huis moeten kunnen worden gevolgd. Geen bundeling maar meer spreiding (deconcentratie).
Meer vanuit de bedoeling
Paul van Tongeren van de gemeente Molenwaard: “Bij het bepalen van de inzet van de gemeente zou meer naar de functie en de rol van de overheid kunnen worden gekeken. Vastgoed is een middel en geen doel. Het gaat niet om een kerntaken- of wettelijke taken discussie, maar een normering vanuit gemeentelijke beleidsdoelen. Waarom willen we hier wat? Wat is de bedoeling? Daarna kan naar de rollen van partijen worden gekeken. Daarbij zou gebruik kunnen worden gemaakt van de overheidsparticipatieladder of de door Molenwaard ontwikkelde niveaus van loslaten. Een terugtrekkende overheid moet zoveel mogelijk loslaten. Het gekozen niveau heeft effect op alle volgende stappen.”
Meer informatie
* Dienstverleningsconcept Molenwaard
* Input Paul van Tongeren, over de gemeentelijke rol
* De Bouwstenen-informatiepagina over Voorzieningenplanning
* Werkgroep Voorzieningenplanning
Reactie toevoegen