Netwerk - Informatiemanagers

Houd jij je dagelijks bezig met data- of informatiemanagement met betrekking tot Maatschappelijk Vastgoed? Kom dan naar de bijeenkomst met vakgenoten op 20 maart 2025 in Dordrecht.
Op deze dag wissel je kennis en ervaring uit over het verzamelen en de inzet van vastgoedinformatie voor beleidskeuzes en werkprocessen. Waar loop je tegenaan? Hoe doen andere gemeenten dat?
Programma: informatie als basis voor beleid
10.00 uur | Kennismaking |
Aangezien dit een nieuw netwerk is, maken we even uitgebreid kennis met elkaar: wat is rol, waar ben je verantwoordelijk voor, wat doe je precies, wat zijn je ambities, welke vraag zou je willen stellen en waar kunnen mensen jou vragen over stellen? | |
10.45 uur | Waar staat je gemeente? |
Bob Proper van Drechtsteden (het servicebedrijf van 6 gemeenten) laat zien hoe zij hun informatiemanagement hebben ingericht, van contract- en onderhoudsbeheer tot compliance en projectregistratie/-management. Hun volgende stap is het overstappen naar de BIM structuur. We zijn benieuwd waar alle andere gemeenten staan en wat we van elkaar kunnen leren. | |
11.30 uur | Pauze |
11.45 uur | Hoe vul je de Paragraaf Kapitaalgoederen? |
Naar aanleiding van de Handreiking van de Coalition of the Willing ‘Duurzaamheidsrapportage decentrale overheden’ en de praktische uitwerking hiervan in de Handreiking Paragraaf Kapitaalgoederen bespreken we hoe wij daar invulling aan kunnen geven. Hoe zorgen we voor de data? In de InControl 2025 kun je alvast lezen welke methodes Gemeente Eindhoven en 's-Hertogenbosch hanteren. 9 april is hier een actualiteitencollege over. | |
12.30 uur | Lunch |
13.30 uur | Wat neem je mee in het dashboard? |
Of je nu IBM Cognos gebruikt, Microsoft Power BI, Metafoor of een zelfgebouwd dashboard, het is interessant om te zien welke afwegingen iedereen heeft gemaakt voor de inrichting. Welke data verzamel je en waarom? Welke kenmerken en indicatoren hanteer je? | |
14.45 uur | Pauze |
15.00 uur | Verandermanagement: hoe krijg je collega's mee? |
Niet elke afdeling heeft informatiemanagement hoog op de agenda. Hoe zorg je dat mensen hun data (blijven) aanleveren? Hoe zorg je dat collega’s jouw informatie gebruiken voor beslissingen? Veranderen kost tijd. Hoe kun je dit versnellen? Welke successen zijn er al binnen gemeenten behaald? Wat heb je daarvoor gedaan? Dit is een vervolg op het artikel van Liset Jaczynski: De zoektocht van Enschede: sleutel tot digitaal succes. | |
16.30 uur |
Borrel voor wie nog even wil blijven plakken! |
Tijdens elk onderdeel is er voldoende gelegenheid voor vragen, kennisdeling en het uitwisselen van gedachten.
Het is fijn als je alvast de Handreiking Paragraaf Kapitaalgoederen kunt lezen (en eventueel ook de andere artikelen onder dit bericht als je die nog niet gelezen hebt). Ook is het fijn als je het actualiteitencollege van 9 april volgt. Dan kunnen we tijdens de bijeenkomst gelijk de diepte in met elkaar.
Locatie
We zijn te gast bij servicegemeente Dordrecht in de ‘minitheater’ in het stadskantoor van de gemeente Dordrecht. Vanaf Dordrecht Centraal Station is het nog 4 minuten met de trein of 9 minuten met de fiets naar het stadskantoor.
Voor wie?
We doen dit met:
- Iedereen die als rol heeft: informatiemanager, regisseur vastgoeddata, dataspecialist, adviseur informatiebeheer, adviseur vastgoedinformatie, of vergelijkbaar bij een gemeente of school. Ben je nog geen lid van dit netwerk? Dan ben je van harte welkom om deze bijeenkomst te volgen en daarna te beslissen of je lid wilt worden.
Datum, tijd en locatie
- 20 maart 2025
- 10.00 uur - 16.30 uur
- Locatie: Spuiboulevard 300, Dordrecht
Ben jij erbij?Voor een goede organisatie horen we graag of je er wel of niet bij bent.
Belangstelling lid te worden van het Informatiemanagement? Stuur dan een mail naar info@bouwstenen.nl of bel 033-258 4337. |
![]() |