Amsterdamse gebruikers van een basisschool vinden frisse lucht, ruimte en sfeer belangrijker dan veel faciliteiten. Ze geven de huidige gebouwen een 6,3, zo blijkt uit een brede enquête gehouden door de gemeente en het Parool.
In de enquête werd alleen gevraagd naar het gebouw en niet naar de inhoud van het onderwijs.
- Relatief laag (rond 5,5) scoorden de verkeersveiligheid, flexibiliteit, buitenruimte en luchtkwaliteit.
- Relatief hoog (rond de 7) scoorden identiteit, ligging, visueel comfort, akoestiek, en ICT-voorzieningen.
Professionals waardeerden het schoolgebouw gemiddeld hoger dan ouders.
In de enquête is ook gevraagd naar het belang van de verschillende aspecten. Het belang van voorzieningen in hetzelfde gebouw (zoals bij de brede school) wordt relatief het laagst gewaardeerd, die van het binnenklimaat het hoogst, gevolgd door ruimtelijke kwaliteit (identiteit, kindvriendelijkheid, buitenruimte).
Het beste schoolgebouw is licht en luchtig en heeft sfeer
Het aantal reacties per school is te verschillend om een winnaar van het beste schoolgebouw aan te wijzen. Wel zijn er opmerkelijke verschillen.
- De twee hoogst scorende scholen blinken uit op grote klaslokalen en veel speelruimte om school. Behalve onderwijs geven deze gebouwen alleen ruimte voor peuterspeelzaalwerk en naschoolse opvang. Andere brede schoolfaciliteiten zijn afwezig.
- Het slechtst scorende schoolgebouw heeft deze faciliteiten wel, maar ouders vallen over het slechte binnenklimaat en de veel te kleine lokalen van deze gloednieuwe school. Ook het beste schoolgebouw kampt met problemen rond binnenklimaat, maar de ruimte en uitstraling van het gerestaureerde gebouw uit de jaren dertig maakt blijkbaar alles goed.
De resultaten van het onderzoek sluiten aan bij de bevindingen van het project Schetsen aan nieuwe scholen, dat de gemeente Amsterdam in 2010 heeft uitgevoerd. Ook daar kwam naar voren dat het veel gekopieerde brede schoolconcept met faciliteiten onder één dak maar beperkt past bij de leefstijl van grote groepen ouders. Dat geldt bijvoorbeeld vooral voor mensen met een meer individualistische levensstijl. Het concept van brede scholen leeft meer bij professionals dan bij ouders en is destijds vooral bedacht voor het wegwerken van leerachterstanden. De enquête, die alleen over de huisvesting van scholen ging, is vooral ingevuld op scholen met veel hoogopgeleide ouders.
Onderzoek samen met het Parool
In februari-maart 2011 heeft project- en adviesbureau SPA van de gemeente Amsterdam samen met het Parool de enquête ‘Het beste schoolgebouw van Amsterdam’ uitgezet. Deze enquête was eerder landelijk uitgezet door het Onderzoekslab van het Atelier Rijksbouwmeester en is door SPA voor Amsterdam op maat gemaakt. Gebruikers van schoolgebouwen zoals ouders, leerkrachten, directeuren en andere betrokkenen zoals medewerkers onderwijshuisvesting, zijn uitgenodigd verschillende aspecten van hun schoolgebouw waaronder buitenruimte, identiteit, verkeersveiligheid, faciliteiten, multifunctionaliteit en binnenklimaat, te waarderen met een cijfer van 1 tot 10.
SPA ontving 289 reacties over 84 basisscholen. De enquête levert zowel kwantitatieve als kwalitatieve informatie op over hoe gebruikers, met name ouders, het schoolgebouw waarderen.
Open gesprek als basis voor vervolg
Veel respondenten (107) gaven aan mee te willen doen met het vervolg op dit onderzoek en dat kan ook. Het schoolgebouw zal onderwerp van gesprek zijn in het open innovatieprogramma van Pakhuis de Zwijger over sociale opgaven en maatschappelijk vastgoed, waarbij de verschillende betrokkenen bij het scholengebouw met elkaar in gesprek gaan. Dit gesprek zal plaatsvinden op 29 september 2011. We houden u op de hoogte.
Meer informatie
- Lees meer resultaten uit het onderzoek in het artikel in het Parool
- Het rapport van het onderzoek is op verzoek verkrijgbaar. Mail naar secretariaat-spa@dmo.amsterdam.nl.
- Andere zoektochten naar nieuwe scholen.
Reactie toevoegen