De VNG en de VO-raad hebben een Activeringsscenario Doordecentralisatie ontwikkeld. Dit scenario helpt inzicht te krijgen in de gevolgen van doordecentralisatie. Doordecentralisatie betekent dat gemeenten taken en verantwoordelijkheden en bijbehorende budgetten voor onderwijshuisvesting overdragen naar schoolbesturen. Ook het eigendom van de gebouwen kan worden overgedragen waardoor geheel nieuwe financieringsvormen mogelijk worden. En dat kan zonder dat dat ten koste gaat van de gemeentelijke taak op het gebied van Ruimtelijke Ordening en Lokaal Onderwijsbeleid. Vele varianten zijn denkbaar en uitvoerbaar. Grote voordeel van 'doordecentralisatie' is dat het investering en exploitatie in één hand brengt. Dit biedt allerlei mogelijkheden om investeringen te optimaliseren; opbrengsten vloeien immers terug naar de investeerder. Hamvraag is echter: hoe kunnen gemeenten straks zonder budgetten nog invloed uitoefenen op het lokale onderwijs? Kunnen gemeentelijke wensen en eisen ten aanzien van kwaliteit en toegankelijkheid bij doordecentralisatie effectief worden geborgd? Of blijven gemeenten straks vleugellam achter? Servicecentrum Scholenbouw begeleidt pilots op dit gebied bij het voortgezet onderwijs. De pilots zullen antwoord moeten geven op bovenstaande vragen. Voor het primaire onderderwijs bestaat er (nog) geen activeringsscenario. De PO-raad heeft in haar rapport "Een fris alternatief" haar visie op onderwijshuisvesting gegeven. Binnenkort vind hierover bestuurlijk overleg plaats tussen VNG en PO-raad. De gemeente Nijmegen heeft inmiddels 2,5 jaar ervaring met volledige doordecentralisatie. De invloed van de gemeente op het lokale onderwijsbeleid is na de doordecentralisatie sterk toegenomen. Doordecentralisatie gaat veel en veel verder dan het overdragen van budgetten. Bronnen; SCS, PO-Raad, gemeente Nijmegen
Reactie toevoegen