LinkedInYouTubeTwitter

Omgevingsanalyse (stap 1)

Om een goede invulling aan een MFA te geven is het noodzakelijk de volgende zaken te weten:

  • Beleidscontext; binnen welke politieke en bestuurlijke context wordt het beoogde maatschappelijke centrum ontwikkeld.
  • Doelgroep; voor wie de MFA waarde dient te hebben. Met andere woorden: wie is (zijn) de doelgroep(en) en hoe kenmerken of typeren de mensen binnen deze doelgroep(en) zich?
  • Verzorgingsgebied; voor welk deel van dorp en stad de MFA betekenis dient te hebben en wat daar de karakteristieken van zijn.
  • SWOT; wat kansen en bedreigingen zijn die uit de 'omgeving' komen in relatie tot de sterke en zwakke kanten van de MFA.

 

Beleidscontext en regelgeving

Bij het uitwerken van ondernemingsplannen voor diverse typen MFA's is duidelijk geworden dat het lokale publieke domein specifiek aandacht vraagt bij het uitvoeren van een omgevingsanalyse.

Met het begrip 'beleidscontext'  wordt gewezen op de beleidskeuzes en prioriteiten die het gemeentebestuur heeft geformuleerd op het terrein van welzijn, onderwijs, sport en maatschappelijk vastgoed. Daarnaast is het van groot belang om gericht onderzoek te doen naar de onderstaande onderwerpen:

  • Het subsidiebeleid van de gemeente;
    • Welke instellingen worden gesubsidieerd?
    • Hoe worden die gesubsidieerd?
    • Kan en wil de gemeente invloed uitoefenen op het gebruik van de MFA door instellingen die subsidie ontvangen?
  • Het vergunningenbeleid van de gemeente; horeca, hinderwet .
  • Bestemmingsplannen voor het gebied waar de MFA (her)ontwikkeld moet worden.
  • Beleid ten aanzien van eigendom, beheer en exploitatie van maatschappelijk vastgoed; specifiek MFA's.

 

Doelgroep

Geef impressie van doelgroep in termen van kenmerken, mentaliteit en levensstijl; beschrijf:

  • Socio-demografische kenmerken (inkomen , opleiding, religie, beroepsopbouw, leeftijdsopbouw, e.d.)
  • Mentaliteit: welke ideeën en opvattingen hebben mensen ten aanzien van ontmoeten, ontspannen, samenwonen, recreëren en meer?
  • Op welke manier communiceert de doelgroep, onderling en naar buiten?
  • Leefstijl kenmerken; recreatief gedragspatroon, vrijetijdsbesteding, ontmoeten in openbare en publieke sfeer, e.d.;
  • Onvervulde behoeften: waar hebben mensen in de doelgroep behoefte aan? Wat zou leven in de buurt, het dorp of de stad aangenamer maken? Welke plekken, accommodaties en faciliteiten zijn er momenteel al? Wat mist men nog?

 

Verzorgingsgebied

Beschrijf profiel van het verzorgingsgebied (de buurt, het dorp of de stad)  waar de MFA wordt gerealiseerd of reeds functioneert:

  • Objectieve identiteit van het verzorgingsgebied;
    • hoe is de infrastructuur van het verzorgingsgebied?
    • welke andere voorzieningen / accommodaties zijn er?
  • Subjectieve identiteit van het verzorgingsgebied;
    • hoe is de sociale sfeer in het gebied?
    • Hoe ervaart men het gebied in termen van 'gezelligheid', veiligheid, saamhorigheid?
    • Heeft het gebied een eigen gezicht?
    • Hoe omschrijft men het gebied en hoe verbinden bewoners zich aan dit gebied, deze omgeving?
    • Welke plekken en voorzieningen zijn cruciaal?
  • Verloop of transformatie in het verzorgingsgebied;
    • Is de leefstijl in het verzorgingsgebied constant of juist niet?
    • Komen er groepen in het gebied met een heel andere leefstijl?
    • Wat is het effect daarvan op het gebied (objectief / subjectief)?
    • Krijgt het gebied regionaal een andere functie waardoor andere groepen naar het gebied getrokken worden?

 

SWOT

Waar liggen de kansen en bedreigingen in relatie tot de potenties van de (beoogde) MFA? Ontleen de kansen en bedreigingen aan ontwikkelingen op de volgende gebieden:

  • Demografische ontwikkelingen
  • Economische ontwikkelingen
  • Sociaal-culturele ontwikkelingen
  • Technologische ontwikkelingen
  • Ecologische ontwikkelingen
  • Politiek-bestuurlijke ontwikkelingen

 

Typeer de zeven belangrijkste ontwikkelingen en breng deze in verband met de potenties van de MFA. Geef resultaat weer in SWOT-matrix hieronder.

 

Typeer ontwikkeling

Kans voor MFA omdat

Bedreiging voor MFA omdat

1

 

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

5

 

 

 

6

 

 

 

7