LinkedInYouTubeTwitter

Missie en Doelstellingen (stap 2)

 

Stap 1 was vooral analyserend van aard. Bij stap 2 gaat het erom daadwerkelijk positie te kiezen en in aansluiting daarop een missie met doelstellingen te formuleren.

 

Positionering

Twee vragen staan centraal:

  • Geredeneerd vanuit doelgroep: benoem de doelgroep of doelgroepen waar de (beoogde) MFA op wil inspelen.
  • Geredeneerd vanuit gebied: benoem het verzorgingsgebied of verzorgingsgebieden van de MFA en de betekenis (functies, waarde en/of sfeer) die de MFA daar wil hebben.

 

Combineer doelgroepen en verzorgingsgebieden in een matrix en benoem op kruispunten de mate waarin je deze doelgroepen wil bereiken en/of bedienen.

 

 

Bv. buurt

Bv. wijk

Bv. stad

 

Doelgroep 1:

 

 

 

 

 

Doelgroep 2:

 

 

 

 

 

Doelgroep 3:

 

 

 

 

 

Missie

Formuleer in één of twee volzinnen de missie van de beoogde MFA met als (mogelijke) componenten:

  • de doelgroep; voor wie je het doet
  • verzorgingsgebied; waar je het doet
  • kernactiviteit; wat je doet
  • centrale waarden; hoe je het doet
  • maatschappelijke en/of individueel effect; waarom je het doet

 

Vat deze missie zo mogelijk samen in een slogan die de missie in de kern raakt; denk aan slogans als:

  • 'huiskamer van de buurt'
  • 'hipste plek in de hele omgeving'
  • 'om te zien en gezien te worden'
  • 'alle diensten binnen handbereik'
  • 'de trots van de wijk'
  • 'doe mee!'
  • Enzovoort

 

Doelstellingen

Formuleer in aansluiting op te realiseren positie en missie toetsbare doelstellingen waarop de exploitant aanspreekbaar is. Maak bij de doelstellingen onderscheid naar doelstellingen gericht op:

  • bewoners uit gedefinieerd verzorgingsgebied; voorbeelden:
    • verbeteren van imago van hun woongebied
    • bevorderen van gemeenschapszin en wijkbinding
    • verminderen van eenzaamheid onder ouderen
    • impuls aan beweging en gezondheid
  • dienstverleners in het maatschappelijk centrum; voorbeelden:
    • verbeteren inhoudelijke samenwerking tussen dienstverleners
    • vergroten van aanloop van (potentiële) klanten
    • beter benutten van (elkaars) ruimten en faciliteiten
  • exploitant van het maatschappelijk centrum (en de risicodragende financiers); voorbeelden:
    • minimale dekking van gemaakte kosten van 80% binnen drie jaar
    • klanttevredenheid onder bezoekers van minimaal 7,0
    • Bereik onder wijkbewoners van tenminste 25% (min. één bezoek per jaar)

 

Benoem bij elke doelstelling, zo mogelijk:

  • een kwantitatief of kwalitatief gestelde norm die aangeeft wanneer deze doelstelling behaald wordt;
  • manieren om dit te toetsen; denk aan enquêtes, tellingen, officiële statistieken enzovoort

 

 

 

Norm voor succes

Wijze van toetsen

Doelstellingen voor wijk en wijkbewoners

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Doelstellingen voor dienstverleners

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Doelstellingen voor exploitatie