Stap 1 was vooral analyserend van aard. Bij stap 2 gaat het erom daadwerkelijk positie te kiezen en in aansluiting daarop een missie met doelstellingen te formuleren.
Positionering
Twee vragen staan centraal:
- Geredeneerd vanuit doelgroep: benoem de doelgroep of doelgroepen waar de (beoogde) MFA op wil inspelen.
- Geredeneerd vanuit gebied: benoem het verzorgingsgebied of verzorgingsgebieden van de MFA en de betekenis (functies, waarde en/of sfeer) die de MFA daar wil hebben.
Combineer doelgroepen en verzorgingsgebieden in een matrix en benoem op kruispunten de mate waarin je deze doelgroepen wil bereiken en/of bedienen.
|
Bv. buurt
|
Bv. wijk
|
Bv. stad
|
Doelgroep 1:
|
|
|
|
Doelgroep 2:
|
|
|
|
Doelgroep 3:
|
|
|
|
Missie
Formuleer in één of twee volzinnen de missie van de beoogde MFA met als (mogelijke) componenten:
- de doelgroep; voor wie je het doet
- verzorgingsgebied; waar je het doet
- kernactiviteit; wat je doet
- centrale waarden; hoe je het doet
- maatschappelijke en/of individueel effect; waarom je het doet
Vat deze missie zo mogelijk samen in een slogan die de missie in de kern raakt; denk aan slogans als:
- 'huiskamer van de buurt'
- 'hipste plek in de hele omgeving'
- 'om te zien en gezien te worden'
- 'alle diensten binnen handbereik'
- 'de trots van de wijk'
- 'doe mee!'
- Enzovoort
Doelstellingen
Formuleer in aansluiting op te realiseren positie en missie toetsbare doelstellingen waarop de exploitant aanspreekbaar is. Maak bij de doelstellingen onderscheid naar doelstellingen gericht op:
- bewoners uit gedefinieerd verzorgingsgebied; voorbeelden:
- verbeteren van imago van hun woongebied
- bevorderen van gemeenschapszin en wijkbinding
- verminderen van eenzaamheid onder ouderen
- impuls aan beweging en gezondheid
- dienstverleners in het maatschappelijk centrum; voorbeelden:
- verbeteren inhoudelijke samenwerking tussen dienstverleners
- vergroten van aanloop van (potentiële) klanten
- beter benutten van (elkaars) ruimten en faciliteiten
- exploitant van het maatschappelijk centrum (en de risicodragende financiers); voorbeelden:
- minimale dekking van gemaakte kosten van 80% binnen drie jaar
- klanttevredenheid onder bezoekers van minimaal 7,0
- Bereik onder wijkbewoners van tenminste 25% (min. één bezoek per jaar)
Benoem bij elke doelstelling, zo mogelijk:
- een kwantitatief of kwalitatief gestelde norm die aangeeft wanneer deze doelstelling behaald wordt;
- manieren om dit te toetsen; denk aan enquêtes, tellingen, officiële statistieken enzovoort
|
Norm voor succes
|
Wijze van toetsen
|
Doelstellingen voor wijk en wijkbewoners
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstellingen voor dienstverleners
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelstellingen voor exploitatie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|