LinkedInYouTubeTwitter

Rekenkamer onderzoeken - Onderwijs en Kindvoorzieningen

 

Onderwijs en Kindvoorzieningen

 

Onderwijshuisvesting in helder perspectief (Rekenkamercommissie Veenendaal, februari 2020)

 

Gefundeerd bouwen: onderzoek nieuwbouw en renovatie van scholen (Rekenkamer Rotterdam, 12 november 2020)

De gemeente Rotterdam heeft de werkwijze en organisatie omtrent onderwijshuisvesting ingrijpend veranderd en verbeterd, mede naar aanleiding van de lessen uit het evaluatierapport naar het ‘Open Venster’. Door de getroffen maatregelen kan het college zijn zorgplicht voor onderwijshuisvesting nu beter invullen. Maar de gemeente heeft nog niet veel van de voorgenomen bouwprojecten gerealiseerd. Dit en meer concludeert de Rekenkamer Rotterdam in het rapport ‘Gefundeerd bouwen. Een onderzoek naar nieuwbouw en renovatie van scholen’.

 

Vastgoed Universiteiten (Algemene Rekenkamer, oktober 2016)

Publiek vastgoed is gefinancierd met publiek geld, bevat publiek vermogen én is er voor het maatschappelijk belang. Met de onderzoekslijn vastgoed wil de Algemene Rekenkamer bijdragen aan verantwoord vastgoedbeheer door het Rijk én daarmee verbonden instellingen “op afstand” zoals zorg- en onderwijsinstellingen. Dit deel 3 van deze onderzoekslijn doet verslag van het eerste deel van het onderzoek naar het universitaire vastgoed. Daarin staan de rollen van de minister van OCW en van de Onderwijsinspectie centraal en komt vastgoed van universiteiten aan bod.

 

Schoolgebouwen primair en voortgezet onderwijs: de praktijk gecheckt (Algemene Rekenkamer, januari 2016)

Hoe pakt het rijksbeleid uit en tegen welke problemen lopen schoolbesturen en gemeenten aan? Wat vinden gebruikers zelf van de kwaliteit van hun schoolgebouwen? Het onderzoek omvat casusstudies in gemeenten, een analyse van (open) databestanden en een peiling onder leerlingen, ouders en leerkrachten. Gemeenten en schoolbesturen hebben te maken met grote uitdagingen, zoals het sterk dalend aantal leerlingen en de invoering van passend onderwijs. Dat stelt hoge eisen aan de lokale samenwerking. De Algemene Rekenkamer concludeert dat het stelsel geen prikkels bevat om gezamenlijk doelmatig te opereren voor de lange termijn. 

 

Ter lering en vermaak (Zwijndrecht, 2014)

De rekenkamercommissie van Zwijndrecht heeft het onderwijshuisvestingsbeleid van de gemeente Zwijndrecht onderzocht. De commissie stelt na dat onderzoek dat er onvoldoende visie is bij de gemeente over het onderwijshuisvestingsbeleid. Volgens de rekenkamer zou er binnen Zwijndrecht behoefte zijn aan een meerjarig integraal beleidsplan en wordt er eerder te weinig dan te veel geld uitgegeven aan onderwijshuisvesting in Zwijndrecht. De gemeente moet daarom volgens de rekenkamercommissie opnieuw bekijken welke financiële middelen er beschikbaar zijn voor onderwijshuisvesting de komende jaren. 

 

Bouwen aan onderwijs, evaluatie onderwijshuisvesting (Oss, 2013)

Het onderzoek van de rekenkamercommissie heeft betrekking op de periode 2009-2012 en beschrijft de wijze waarop het onderwijshuisvestingsbeleid in deze periode is uitgevoerd en verder ontwikkeld. Een van de aanbevelingen is om de bijdrage te concretiseren die onderwijshuisvesting moet leveren aan het bredere onderwijsbeleid, een andere aanbeveling is om een visie uit te werken op de spreiding van (onderwijshuisvesting)voorzieningen over de diverse kernen en wijken van de gemeente Oss.

 

Onderhoud in de steigers, onderzoek naar de onderwijshuisvesting in het primair en speciaal onderwijs  (Rotterdam, 2013)

Onderzoek naar de huisvesting in het primair en speciaal onderwijs. De rekenkamer concludeert dat de gemeente het onderhoud aan scholen heeft laten lopen. Er is té lang té weinig geïnvesteerd in onderhoud van schoolgebouwen voor primair onderwijs. Dit heeft aantoonbaar effect op de prestaties van scholieren.

 

Onderzoek financiering onderwijshuisvesting (Assen, 2012)

Onderzoek gericht op het verkrijgen van inzicht in de mate waarin de gemeente Assen, door financiering van onderwijshuisvesting bijdraagt aan het bereiken van de effecten die de raad met zijn onderwijsbeleid voor ogen had. 'Gemeente Assen heeft na een inhaalslag het beleidskader Onderwijs zet koers uit 2004 (de zogenoemde kwaliteitsimpuls) grotendeels gerealiseerd. De scholen en schoolbesturen zijn tevreden over de kwaliteit van de gebouwen op grond van zowel bouwkundige als vanuit de pedagogische en didactische eisen. Ook zijn er goede voorbeelden waar scholen – vooral bij de multifunctionele accommodaties – een bredere functie vervullen in de wijk of buurt. De scholen en schoolbesturen typeren het samenspel met de gemeente overwegend als constructief en prettig.'

 

Onderzoek Onderwijshuisvesting gemeente Bergen op Zoom (West-Brabant, 2012)

Onderzoek in hoeverre toekenning van huisvestingsvoorzieningen als effectief, doelmatig en transparant zijn aan te merken. Uit het onderzoek concludeert de rekenkamer dat de toekenning van de huisvestingsvoorzieningen in de gemeente Bergen op Zoom als effectief kan worden aangemerkt. De gemeente beschikt gedurende de hele onderzoeksperiode over een actueel onderwijshuisvestingsbeleid. De toekenning van de huisvestingsvoorzieningen kan als redelijk doelmatig en volledig transparant worden aangemerkt.

 

Onderzoek Onderwijshuisvesting gemeente Etten-Leur (West-Brabant, 2012)

Onderzoek naar in hoeverre toekenning van huisvestingsvoorzieningen als effectief, doelmatig en transparant zijn aan te merken. Uit het onderzoek concludeert de rekenkamer dat het beleid er toe heeft geleid dat er in de periode 2000 - 2009 bij alle scholen voldoende capaciteit beschikbaar was om alle leerlingen te huisvesten. Het beleid is in dit opzicht effectief te noemen. Omdat het beleid weliswaar niet binnen de onderzoeksperiode tot oplossing heeft geleid, maar vanaf 2005 wel beleid is ontwikkeld om tot een oplossing te komen, wordt het beleid als nog niet geheel, maar wel potentieel effectief beoordeeld.

 

Onderzoek Onderwijshuisvesting gemeente Moerdijk (West-Brabant, 2012)

Onderzoek naar in hoeverre toekenning van huisvestingsvoorzieningen als effectief, doelmatig en transparant zijn aan te merken. Uit het onderzoek concludeert de rekenkamer dat de toekenning van de huisvestingsvoorzieningen als effectief, transparant en redelijk doelmatig kan worden beschouwd. Dit komt met name doordat de besluitvorming door de raad goed verloopt en de gemeente goed inzicht heeft in de schoolgebouwen. De gemeente stelt echter wel steeds scherpere eisen.

 

Onderzoek Onderwijshuisvesting gemeente Oosterhout (West-Brabant, 2012)

Onderzoek naar hoeverre toekenning van huisvestingsvoorzieningen als effectief, doelmatig en transparant zijn aan te merken. Uit het onderzoek concludeert de rekenkamer dat het beleid ertoe heeft geleid dat er in de periode 2000 - 2009 bij alle scholen voldoende capaciteit beschikbaar was. Het beleid is in dit opzicht als effectief aan te merken. Verder wordt geconcludeert dat het onderhoud in de periode 2000 - 2009 adequaat is uitgevoerd en bij vrijwel alle scholen een technisch goed kwaliteitsniveau werd gehandhaafd.

 

Onderzoek Onderwijshuisvesting gemeente Roosendaal (West-Brabant, 2012)

Onderzoek in hoeverre toekenning van huisvestingsvoorzieningen als effectief, doelmatig en transparant zijn aan te merken. Uit het onderzoek concludeert de rekenkamer dat de gemeente Roosendaal niet in alle opzichten als effectief kan worden aangemerkt. Met name als gevolg van het relatief grote aandeel van oudere schoolgebouwen, tijdelijke huisvesting en leegstand is de toekenning van onderwijshuisvesting als beperkt doelmatig aan te merken. De toekenning van de huisvestingsvoorzieningen kan, bezien als besluitvormginggsproces als redelijk transparant worden aangemerkt.

 

Brede scholen, stand van zaken in negen stadsdelen (Amsterdam, 2011)

Over de gewenste voorzieningen bij brede scholen bestaat veel onduidelijkheid waardoor de resultaten en effecten nauwelijks na te gaan zijn. De gemeente en de stadsdelen zouden de brede school nader moeten afbakenen.

Onderwijshuisvestingsbeleid in Eindhoven. Een schoolvoorbeeld? (Eindhoven, 2011)

De gemeente heeft een zorgplicht en dient scholen te faciliteren in huisvestingsvoorzieningen voor het primair, speciaal en voortgezet onderwijs. De rekenkamer constateert dat het ontbreekt aan integraal beleid en adequate uitvoering. Het ontbreekt aan een meerjaren integraal huisvestingsplan en een meerjaren onderhoudsplan.

 

Naar resultaatgericht Jeugd- en onderwijsbeleid (Haarlemmermeer, 2011)

Het Jeugd- en Onderwijsbeleid van de gemeente zit volgens de rekenkamercommissie (RKC) op een aantal aspecten goed in elkaar. Maar RKC concludeert ook dat moeilijk is vast te stellen of de beleidsdoelen zijn behaald. Voor een beleidsveld met een groot maatschappelijk belang en een jaarbudget van circa 29 miljoen euro is dit onder de maat. Volgens de RKC verdient verbetering hoge prioriteit, ook al door de aanstaande decentralisatie van het jeugdbeleid.