LinkedInYouTubeTwitter

Organisatie vluchtelingenopvang

Op 5 oktober 2023 organiseert Bouwstenen een bijeenkomst over de (vastgoed) organisatie van de vluchtelingenopvang. Deze bijeenkomst is vooral bedoeld voor gemeenten die meer regie op de uitvoering willen hebben (medewerkers vanuit vastgoed en projectleiders vluchtelingenopvang).  

Zoeken naar aanpak, exploitatie en beheersstructuur

Gemeenten staan verschillend in het vluchtelingenvraagstuk. Sommige wachten de besluitvorming over de Spreidingswet af. Anderen zoeken actief naar locaties en hun nieuwe rol bij de opvang van vluchtelingen. Belangrijke overweging bij die actieve rol is de wens zelf de regie te voeren over waar, wat komt en hoe dat wordt ingevuld, passend bij de eigen gemeenschap. Kleinschalig, grootschalig, al dan niet gemengd met andere groepen. 

 

Vrijwel alle gemeenten hebben ervaring met de opvang van Oekrainers. Nijmegen en Oss hebben ook ervaring met de opvang van asielzoekers in eigen beheer. Dat doen ze op verschillende wijze.

  • Nijmegen beschikt over een eigen gemeentelijke crisisnoodopvang locatie waarvoor ze ook het beheer doet.
  • In Oss is de exploitatie en het beheer van de noodopvang uitbesteed aan een stichting die speciaal hiervoor is opgericht.  

Programma; veel uitwisseling

Tijdens deze bijeenkomst delen in ieder geval Nijmegen en Oss hun kennis over en ervaring met het organiseren van vluchtelingenopvang. Ze lichten toe wat er nodig is, waarom ze voor welk organisatiemodel hebben gekozen en hoe dat in de praktijk uitpakt. Daarbij worden alle deelnemers uitgenodigd ook hun eigen kennis en ervaring te delen. Op deze wijze krijgen we met elkaar een goed beeld van de mogelijkheden, overwegingen en te maken keuzes. We gaan het in ieder geval hebben over:  . 

  1. Waar we zijn
  2. Permanente en tijdelijke opvang
  3. Keuzes rond mengen en spreiden
  4. Gewenste opvanglocaties (schaal, passend, toekomstbestendig)
  5. Organisatie en exploitatiemodellen
    Image
    Vluchtelingen
  6. Openstaande vragen

Afsluitend drinken we wat met elkaar en kunnen we (bilateraal) verder netwerken

Ervaringsdeskundigen 

Ontmoet tijdens de bijeenkomst onder andere:  

  • Marijke Elfadly, onderzoeker en organisator vanuit Bouwstenen
  • Diederik Walther, locatiemanager gemeentelijke opvang Nijmegen 
  • Jan Bannink, procesmanager opvang gemeente Nijmegen
  • Hanny van de Moosdijk,  projectleider opvang gemeente Oss
  • Jorn Sliedrecht, bouwkundig projectleider gemeente Oss. 

En diverse andere (ervaringsdeskundigen) vanuit het werkveld  

Dag, tijd en locatie

  • 5 oktober 2023
  • 13.00 uur ontvangst met koffie en thee
  • 16.00 uur afsluiting en gelegenheid voor netwerken
  • Tijdelijke Gemeentelijke Opvang Winkelsteegh, Winkelsteegseweg 206, 6534 AR Nijmegen
 

Ben jij er ook bij?

Werk je bij een gemeente en heb je belangstelling hierbij te zijn, dan kan je je via de button aanmelden. Voor partners van Bouwstenen zijn daar geen kosten aan verbonden. Niet-partners betalen € 175,- per persoon (Bouwstenen ontvangt geen subsidie). Meld je hier aan!

 

Ook andere partners van Bouwstenen kunnen zich aanmelden. Geen gemeente, geen partner? Bel dan naar 033-2584337 om de mogelijkheden te bespreken of meld je aan als partner.

Image
Aanmelden

Meer informatie

  • Bericht: Sneller plekken realiseren (Bouwstenen, september 2023) 
  • Webinfo: Vluchtelingenopvang (Bouwstenen)
  • Webinfo: Opgaven opvang en huisvesting (mei 2023, Rijksoverheid)
  • Webinfo: Kamerbrief over voortgang programma Versnelling Tijdelijke Huisvesting (mei 2023, Rijksoverheid)
  • Webinfo: Uitvoeringsagenda Flexibilisering Asielketen (Overheid.nl)
  • Webinfo: Bestuurlijke afspraken opvangcrisis (VNG)
  • Webinfo: Wegwijzer asiel opvang en huisvesting (VNG)
Datum
Aantal dagen
0.50
Open of besloten
Open
Organisatie
BOUWSTENEN