Je noemt een plan niet zomaar een Deltaplan. Dat doe je pas als de nood hoog is. En dat is het geval als het gaat om onderwijshuisvesting.
Te grote klassen met een diversiteit aan kinderen, hoge werkdruk en verouderde gebouwen die slecht zijn geventileerd. Het resultaat: teruglopende leerresultaten en veel ziekte.
Snel van het gas af
Daarbij voldoen de gebouwen niet aan de klimaatdoelen. Het rapport van de The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) en de wens snel van het Russisch gas af te komen maken de urgentie de panden aan te pakken alleen maar groter.
Heel erg gemotiveerd
Is er ook goed nieuws? Ja, beslist. Leraren en leerkrachten willen maar één ding: goed lesgeven. Schoolbestuurders en gemeenten zetten waar het kan alles op alles om de gebouwen voor leerlingen en leraren te verbeteren. En ook het nieuwe kabinet wil daarmee aan de slag. Voor beter onderwijs heb je goede en gezonde gebouwen nodig. Dat was ook de boodschap van het Platform Perspectief Jongeren.
Puntje voor de verkiezingen
Op 9 maart 2022 gingen we bij Bouwstenen in gesprek met een schoolbestuurder, gemeentebestuurder en accountant over de vraag hoe we met elkaar meer snelheid kunnen maken in de aanpak van de gebouwen. Daar is meer geld en regie voor nodig, op alle niveaus. “We zijn te huiverig geweest om te erkennen dat we de kinderen de afgelopen jaren tekort hebben gedaan”, zegt Bé Schollema, wethouder in Pekela. Laten we daar eens mee beginnen. En kies een partij voor de gemeenteraad die daar werk van gaat maken.
Ruimtenorm achterhaald
Maar ook over het onderwijs zelf moet worden nagedacht. Nu zitten in een klas vaak 30 kinderen. De ruimtenorm voor het onderwijs is volstrekt achterhaald vinden schoolleiders in het primair en voortgezet onderwijs. Voor goed onderwijs is zeker 2 tot 2,5 keer meer ruimte nodig, vinden zij, minimaal evenveel als waar kinderen op de buitenschoolse opvang recht op hebben. Ook mensen op kantoor hebben recht op het twee á driedubbele van wat nu in het onderwijs gangbaar is en dat is nog exclusief kasten en kantine.
Ander concept voor groepsgrootte
Misschien wordt het ook tijd om op een andere manier naar groepsgrootte en leerkrachten te kijken, bijvoorbeeld x volwassenen op 100 kinderen. Bij kinderen op de buitenschoolse opvang horen 10 beroepskrachten op 100 kinderen. Die beroepskrachten in het onderwijs hoeven niet alleen onderwijzers te zijn, maar kunnen bijvoorbeeld ook sportcoaches, muziekdocenten, medewerkers van de bibliotheek of mental coaches zijn. Die zijn ook buiten het onderwijs te vinden.
Hoe verder?
Voor wie de bijeenkomst heeft gemist onderstaand de links naar de informatie waarmee we de bijeenkomst begonnen. De resultaten van het gesprek worden uitgewerkt in een tweede opzet van het plan. Ondertussen kan iedereen gewoon aan de slag in zijn eigen omgeving, goede tips en ervaring met ons delen en de eigen krachten bundelen met die van een andere.
Meedoen?Dat kan!
|
|
Meer informatie
- Deltaplan scholen (Schoolfacilities, maart 2022)
- Een klimaat-aanjager op elke school (Schoolfacilities, maart 2022)
- Ruimtenorm scholen volstrekt achterhaald (Binnenlands Bestuur, column Ingrid de Moel, maart 2022)
- IPCC luidt noodklok (Bouwstenen, maart 2022)
- Deltaplan scholen (Bouwstenen)
- Infographic met ambities uit coalitieakkoord
- Betere kansen voor kinderen (Bouwstenen, oktober 2021)
- Kansenkaart.nl