Vooral scholen zien iets in een IKC, maar het blijft een worsteling het voor elkaar te krijgen. Dit blijkt uit een kwalitatieve evaluatie van IKC’s in Utrecht.
Uit de evaluatie, uitgevoerd in opdracht van de gemeente Utrecht op basis van 4 nieuwe en een aantal bestaande locaties, komt vooral een beeld van een institutionele strijd rond IKC’s naar boven.
Rapport
Zo valt in het rapport te lezen dat:
- de vraag naar een IKC meestal niet van ouders komt;
- één gebouw niet het doel is, maar volgens scholen nodig om het ‘wij-zij’ denken tussen organisaties te voorkomen; een middel om te verenigen;
- scholen liever niet de kinderopvang als investeerder zien, omdat ze zelf willen bepalen met welke kinderopvang ze zaken doen;
- andere wijkpartijen mee kunnen doen, maar volgens scholen ook goed buiten het bestuur van een IKC kunnen worden gehouden;
- het volgens scholen goed is als er één aanspreekpunt is en dat dit meestal de directeur van de school betreft.
Huivering om te investeren
Partijen die wel als investeerder worden gezien (gemeenten en scholen) mogen niet óf zijn huiverig om in IKC’s te investeren. Er zijn te veel hobbels om te nemen en er kleven te veel risico’s aan. De gemeente wil niet leidend zijn en er is geen goede coalitie van partijen (gevonden) om het tot een succes te maken.
Onvoldoende samenwerking
De samenwerking in een multifunctionele accommodatie, zoals een IKC, is al jaren een organisatorische puzzel. Toch gaat het op verschillende plekken in het land goed. Dat lijkt vaak afhankelijk te zijn van de personen die het uitvoeren en daardoor is het voor investeerders risicovol.
Systeemfouten
Het lijkt erop dat de regels onvoldoende zijn ingesteld op een ander sturingsmodel en/of een meer functionele (wellicht meer coöperatieve) vorm van samenwerking, waarbij iedereen vanuit zijn eigen kracht een bijdrage levert. Het gesprek lijkt meer te gaan over macht dan over succesvolle coalities.
Op de agenda
Kortom; de sleutel tot succesvol samenwerken in een IKC is nog niet gevonden, terwijl wel veel gemeenten op het punt staan hun gebouwenvoorraad te verduurzamen en inzetten op IKC’s. Reden waarom samen aan de slag gaan met IKC’s en MFA’s door partners van Bouwstenen op de Agenda Maatschappelijk Vastgoed 2020 is gezet. De ontwikkelingen rond onderwijs en opvang zullen hierin zeker een plek krijgen.
Meedoen?Dat kan. Word partner en sluit je aan bij één van onze netwerken, bijvoorbeeld Samen onder 1 dak of Onderwijs. |
Meer informatie
- Evaluatie Integrale Kindcentra en Utrecht (Januari 2020)
- IKC’s, informatiepagina
- MFA’s, informatiepagina
- Onderzoek MFA's en IKC's, informatiepagina
- Onderwijsondersteuning, netwerk voor gemeenten
- Organisatiemodellen; artikel in Schoolfacilities (november 2016).