De informatieplicht komt steeds dichterbij. Voor 1 juli alles op orde hebben blijkt nog een hele opgave, merken ze in Arnhem.
Vooral het verkrijgen van de benodigde informatie is een probleem. Marianne de Widt, afdelingshoofd vastgoedmanagement: ‘Achterhalen welke gebouwen onder de informatieplicht vallen heeft behoorlijk wat tijd gekost’.
Energieverbruik
Allereerst is het belangrijk om het verbruik van de verschillende gebouwen in kaart te brengen. Marianne: ‘Dit heeft wel even geduurd; soms omdat de verbruiken weliswaar door de gemeente zelf betaald worden maar die cijfers niet werden bijgehouden; en soms omdat de verbruiken bij een onafhankelijke partij zitten, waardoor er eerst weer uitleg en afstemming nodig is.’
Nog niet duidelijk
Van twee locaties is nog niet duidelijk of de informatieplicht voor ze geldt. Marianne: ‘Daar zitten samengestelde gebouwen met maar één aansluiting, waardoor het heel lastig is om te interpreteren. Ik denk dat het voor die twee locaties niet gaat lukken om het voor 1 juli rond te hebben.’
Categorie
Ook is niet altijd helder in welke categorie een gebouw thuishoort. ‘De gemeentelijke vastgoedportefeuille heeft een Informatieplicht voor meer dan 30 objecten. Van deze objecten weten we nu in welke categorie ze vallen. Dit was voor de parkeergarages niet meteen duidelijk. Die horen bij de categorie 'bedrijfshallen. Dat hebben we achterhaald bij onze omgevingsdienst; bij RVO konden ze ons niet verder helpen.’ Aldus Marianne.
eLoket
De twee gebouwen die eerder tijdens de pilot aan bod kwamen zijn inmiddels ingevoerd in het eLoket. Marianne: ‘Dit viel nog niet mee, op het moment dat we het wilden gaan doen lag de site er eerst uit. Toen het wel werkte ging het erg langzaam. Het kan dus serieus tijd kosten.’
‘De ervaring die we hebben opgedaan tijdens de gezamenlijke pilot was zeker nuttig, want dat gaf ons houvast. We wisten hoe we het aan moesten pakken en wat er allemaal bij komt kijken.’
Zie voor meer informatie en praktijkervaring met de informatieplicht deze informatiepagina.
Meedoen? Kom op 19 juni 2019 naar de bijeenkomst over informatiemanagement voor vastgoed en facilitymangers.
Volg de ervaringen van de gemeente Arnhem, het Carmelcollege en Facilicom met de informatieplicht via onze nieuwsbrief.
Deel ook uw ervaring met de informatieplicht via onze LinkedIn groep, social media (zie links rechtsboven) of nieuws@bouwstenen.nl
|