Buurtcentrum het Drie Generatie Centrum in Kanaleneiland, Utrecht, bestaat 12,5 jaar. "Hier kan iedereen zich thuis voelen."
Sinds 2007 is het buurtcentrum gevestigd in een pand van woningcorporatie Mitros. Sinds 2009 is het buurtcentrum een stichting in zelfbeheer. Het wordt gerund door buurtbewoners en andere vrijwilligers. Beheerder Carla Landolf, al 12,5 jaar betrokken bij het centrum: “Praat niet over, maar mét bewoners.”
Iedereen welkom
Twee keer per week ontbijt er een Turkse vrouwengroep, er is fitness voor senioren, een wijklunch, yoga en er worden diners georganiseerd. “Ons centrum staat voor vinden én verbinden. Iedereen van jong tot oud is welkom en ook ons team bestaat uit mensen uit verschillende culturen, geloven en leeftijden”, aldus Carla.
Soep/fruit project
Niet alleen in het wijkcentrum maar ook eromheen zetten de vrijwilligers zich in. Carla: “Naast het generatiecentrum staat een flat met mensen die begeleid wonen. Wij merkten dat veel bewoners weinig contact met de buurt hadden. Mijn collega Hattice en ik zijn toen langs de deuren gegaan om soep en fruit te trakteren, kennis te maken en te vragen wie ze zijn."
"Dit was zo’n groot succes dat we het nu, samen met twee begeleiders, iedere donderdag doen. We krijgen hiervoor steun van stichting het Maagdenhuis. Bewoners staan gewoon te wachten voor hun deur en bezoeken nu ook ons wijkcentrum.”
Trots
Kanaleneiland had voorheen niet zo’n beste naam. Carla: “In 2008 hebben er, met hulp van toenmalig minister Ella Vogelaar, veel verbeteringen plaatsgevonden in de wijk. Het wijkcentrum maakt hier deel van uit. We doen als team van tien man ontzettend ons best voor de wijk. We wilden bewoners meer betrekken bij de wijk en hier zijn we zeker in geslaagd.”
Glimlach
Wat maakt werken bij het drie generatiecentrum zo leuk? Carla: “De waardering die je krijgt van mensen, de glimlach en dankbaarheid. Dat is alles wat wij verlangen. We zien echt dat we mensen vooruit helpen met wat wij ze bieden. Bewoners die in een isolement leefden komen naar buiten, maken praatjes met ons en vertellen ons hun levensverhaal. We nemen echt de tijd voor ze, het is niet ‘neem een kopje soep en loop door’, we luisteren naar ze.”
Goed contact
Het contact met woningcorporatie Mitros is goed. Carla: “Ze zijn actief bij verbeteringen en renovaties van het wijkcentrum en gebruiken ons centrum regelmatig om in te vergaderen. Ze zijn blij met ons buurtcentrum omdat we een belangrijke bijdragen leveren aan de leefbaarheid van de wijk.”
Op donderdag 7 november bestaat het generatiecentrum 12.5 jaar, reden voor een feestje! Van 11.00 tot 17.00 is iedereen welkom. Adres: Bernadottelaan 23, 3527 GA in Utrecht.
Ook meedoen?Het corporatie-netwerk van Bouwstenen (waarvan een deel op de foto hier boven) was recent bijeen in het Drie generatiecentrum om kennis en ervaring uit te wisselen over hun BOG/MOG-portefeuille.
Woningcorporatie Rochdale gaat tijdens onze jaarbijeenkomst op 28 november 2019 graag in gesprek met gemeenten, scholen, zorg- en welzijnsorganisaties over de mogelijke voor samenwerking rond maatschappelijk vastgoed. Zie hier het hoofdprogramma en de betreffende sessie. Aanmelden kan via de knop hiernaast.
|