LinkedInYouTubeTwitter

2210 Scholen die voldoen

Image
Schoolgebouw

Op 4 oktober 2022 praten we met een klein clubje over waar we met onze scholen eigenlijk naar toe bouwen. Het is lastig niet in termen van geld of instituties te praten. Het gebrek aan geld en de gedetailleerde regels belemmeren het zicht op wat we eigenlijk voor kinderen willen. 

Afscheid nemen van de verordening

Misschien wordt het tijd afscheid te nemen van de onderwijshuisvestingsverordening. Die sluit niet aan op de behoeften en het beperkt de vernieuwing die zo nodig is. Voorbeelden:

  • Een school heeft een onderwijsconcept waarbij ze veel met kinderen naar buiten en naar andere locaties wil. Dit past niet in de regels van de verordening. De gemeente wil ook geen precedenten scheppen. Resultaat: je krijgt zoals alle anderen of niets.
  • Een school heeft kinderen die extra ruimte nodig hebben; meer dan de oppervlaktes uit de verordening. Wat te doen? School en gemeente zitten beide klem.

Marc van Leent vertelt dat in de jaren ‘80 de strakke ruimte regels met afmetingen in de woningbouw zijn losgelaten. Angst was dat er slechtere huizen zouden worden gebouwd. Het tegendeel bleek waar. Er werden huizen gebouwd die veel beter aansloten bij de behoefte van mensen. 

Het nieuwe normaal omarmen

Fijn als we bij het afscheid van de verordening ook iets kunnen omarmen. Dat zou een nieuw beeld kunnen zijn van waar we naartoe werken. Op een hoger abstractieniveau en meer op kwaliteit gericht. Ingrid de Moel licht het ambitieweb toe en vertelt wat we in Bouwstenen-verband al hebben onderzocht. Een en ander is in een werkdocument vertaald naar ruimte. We bespreken zowel de punten uit het web als het werkdocument aan de hand van input uit Tilburg (door Bram Pullen ingebracht) als de kennis en ervaring in de groep.  Belangrijke noties:

  • We kunnen aan de slag met flexibel te gebruiken, gezonde en duurzame gebouwen.
  • Van veel onderdelen uit het waardewiel kunnen we een voorstelling maken, maar we hebben nog te weinig aansluiting met het (bredere) sociaal domein en de ontwikkelingen rond digitalisering in het onderwijs om het beeld compleet te maken. Daar gaan we aan werken.
  • Voor het complete beeld zou het goed zijn samen met andere partijen te kijken naar wat kinderen op een dag eigenlijk doen, met wie en waar (contextrijke leeromgeving). 

Te druk met van alles

Het is goed om hier vaker en beter over na te denken, maar eigenlijk hebben we het allemaal te druk. Wat kunnen we nu al doen met het besprokene?

  • Wellicht helpt het om in het eigen werk scherpere vragen te stellen over wat het onderwijs aan ruimte nodig heeft in de toekomst.
  • Breng de bredere context vooral ter sprake in als input in lokale gesprekken (we kijken/doen vanuit Bouwstenen graag mee).
  • We nemen de input mee voor een som die Marc van Leent gaat maken over wat wat een schoolgebouw van de toekomst eigenlijk kost. Die gebruiken we in het Bouwstenen-werk met landelijke partijen.     

      

 

What’s next?

We horen graag als iemand concreet met een ambitiedocument aan de slag gaat en bij wie hierover een lokaal debat loopt of gaat lopen. We komen graag in contact met mensen die meer weten over de digitalisering in het onderwijs en de ruimtelijke consequenties daarvan.

Eind december organiseren we een dag over challenge-based onderwijs en bekijken we de ruimtelijke consequenties daarvan. Marc gaat aan de slag met de som en Chantal met de organisatie van de huisvestingstaak. Op 8 december staat het onderwerp opnieuw op de agenda. Fijn als jullie daarbij zijn.

 

Aanmelden

 

Meer informatie

  • Modellen van Kennisnet en Microsoft waarin de samenleving tussen visie, gebouw, mensen, faculteiten enz. in beeld wordt gebracht (via Leon Geers)
  • Scriptie: Marjanne Groenestyn (september 2022)
  • Onderzoek: Casus Atelier Groenblauw in Delft
  • Ontwikkelwerk: Van beleid naar ruimte
  • Manifest: Geef kinderen hun vrijheid terug (LOC, maart 2022)
  • Artikel: Radicale vernieuwing in jeugdzorg (LOC, herfst 2021)
  • Video: Op deze school krijgen kinderen al gratis lunch (NOS, 26 september 2022)
  • Artikel: Amersfoort investeert extra in de 'Rijke Schooldag' (Gemeente Amersfoort, 27 september 2022)
  • Artikel: Hoe pas je huisvesting aan voor inclusief onderwijs? (PO raad, 22 september 2022)
  • Subsidie voor rijke schooldag mogelijk (subsidies voorbeelden)
  • Webinfo: Start schooljaar met extra geld en acties voor meer kansen voor leerlingen
  • Filmpje: bij LinkedIn post van het Ministerie van OCW bij de lancering programma School en Omgeving
  • Filmpje: op LinkedIn Onderwijs als gangmaker voor duurzame ontwikkeling (toespraak hoogleraar transformatie)