Donderdag 19 juni 2014 organiseerde Bouwstenen een bijeenkomst over systemen voor vastgoedmanagement. Leveranciers, gebruikers en deelnemers gingen met elkaar in gesprek en wisselden informatie en ervaringen uit.
Op de informatiemarkt presenteren veertien leveranciers hun systeem. Door de geweldige opkomst (meer dan 100 bezoekers) is het wat krap, maar dat heeft ook voordelen, begrijpen we van de standhouders.
Voor steeds meer partijen relevant
Het onderwerp is actueel. Bij veel organisaties staat het vastgoedmanagement nog in de kinderschoenen of ze hebben nog een slag te maken. En zij die het al op orde hebben zijn altijd op zoek naar beter.
Joyce Theijn van de gemeente Dordrecht opent de bijeenkomst door in te gaan op de zoektocht van Dordt; gaan ze verder met hun huidige vastgoedinformatiesysteem of is een ander systeem beter?
Op verkenning
Eva van Bunningen deelt de resultaten uit het verkennende onderzoek van Bouwstenen. “De keuze voor een systeem is afhankelijk van de processen die het moet ondersteunen. Om die reden zijn de drie niveaus van het vastgoedmanagement gebruikt als kapstok om de systemen in te delen. "Handig"; vinden bezoekers.
Via enquêtes en gesprekken heeft Eva de gebruikservaringen met de verschillende systemen opgehaald. Deze zijn op de website te vinden. Eva: “Positieve waardering is er vooral voor systemen die veel kunnen, resultaten overzichtelijk weergeven, gebruiksvriendelijk zijn en voor leveranciers die actief met hun gebruikers communiceren. Minder tevreden zijn gebruikers over de grote hoeveelheid benodigde kennis en kunde, te algemene handleidingen en beperkte mogelijkheden van een systeem.”
Tips en houvast
Thijs van der Spil van Twynstra Gudde geeft tips en houvast in de zoektocht naar een nieuw systeem. Zijn advies is om de vraag te specificeren vanuit organisatie, ICT en de gebruiker. Thijs benadrukt het belang van de dialoog met de leverancier om een goede aansluiting te vinden tussen systeem en organisatie. En om het niet ingewikkelder te maken dan het is. Velen zijn u voorgegaan.
Workshops
Tijdens de workshops worden de aanwezige systemen door een gebruiker gepresenteerd. Bezoekers vinden dit een waardevolle toevoeging op de leveranciersinformatie: “Interessant dat juist de eindgebruiker zijn kennis deelt.” Zo werken we graag bij Bouwstenen.
Met een gemiddeld cijfer van 7,5 kijken we terug op een geslaagde bijeenkomst. Deelnemers waarderen de laagdrempelige manier om in gesprek te raken met leveranciers èn gebruikers. En wij kunnen terug zien op een goede bijeenkomst met goede gesprekken en wie weet een vervolg.
Meer informatie
- Informatiepagina Tools Vastgoedmanagement met
- Overzichtsschema van de onderzochte systemen
- Plenaire presentatie ‘Tools Vastgoedmanagement’
- Beschrijvingen van de aanwezige systemen, incl. presentaties
- Begrippen rond vastgoedmanagement
- Artikel 'Puzzelen met Leegstand' in de aanloop naar de bijeenkomst (Binnenlands Bestuur, juni 2014)
Reactie toevoegen