LinkedInYouTubeTwitter

Sponsoring is geen liefdadigheid

Het gericht inzetten van diverse vormen van sponsoring kan een resultaatverbetering van 10-20% van de exploitatie opleveren. De kunst is voor dorpshuizen en (andere) MFA's om daarvoor een goed netwerk te ontwikkelen.

 

 

Op donderdag 30 juni 2011 vond een bijeenkomst plaats over de mogelijkheden voor sponsoring van dorpshuizen en MFA's. Met subsidie van Provincie Noord-Holland heeft Tracé-organisatieadvies hier onderzoek naar gedaan. Tijdens de slotbijeenkomst werden de onderzoeksresultaten gepresenteerd.

 

Belangrijkste conclusie: MFA's en dorpshuizen hebben kansen van sponsoring niet in het vizier. Niemand lijkt daar verantwoordelijk voor. Een gemiddelde voetbalclus haalt meer dan 10.000 euro per jaar aan sponsorgelden op. Dat moeten MFA's en dorpshuizen toch ook kunnen!

 

Aanbevelingen:

  • Incidentele sponsoring van investeringen; gelegenheid voor een structurele reclame-uiting met een eenmalige bijdrage voor een concreet doel.
  • Reclamebordjes in de accommodatie en banners op de site.
  • Structurele sponsoring via een Stichting Vrienden Van; geschikt om weerstand tegen sponsoring van een (semi)overheidsgebouw te overwinnen.
  • Project- en activiteitensponsoring; een goede gelegenheid voor een sponsor om zijn naam (jaarlijks) aan te verbinden.
  • Beursvloer; een goede gelegenheid om maatschappelijk betrokken ondernemers en organisaties te ontmoeten en met hen een deal te maken.
  • Inkoopkorting via het cafetariamodel; maatschappelijk betrokken ondernemers geven vaak inkoopkorting of levering in natura aan MFA's.  

 

Klik hier voor meer informatie over de slotbijeenkomst en de onderzoeksresultaten.

 

 

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.