1310 Ontwikkelingen in onderwijsvastgoed
Op vrijdag 4 oktober 2013 komen de Vastgoedprofessionals van Bouwstenen samen in Houten. Met elkaar gaan zij in gesprek over de ontwikkelingen die zich voordoen op het gebied van onderwijsvastgoed. Rondje uitwisseling van ervaringen en vragen De overdracht van de verantwoordelijkheid voor het buitenonderhoud per 1 januari 2015 is de belangrijkste aanleiding om met elkaar om tafel te zitten. Tegelijkertijd is er meer aan de hand met onderwijsvastgoed. Een eerste rondje levert de volgende vragen en ervaringen op:
De ervaringen van Building Breda Na deze verkenning vertelt Max Hoefeijzers over de oprichting van Building Breda. Building Breda is een coöperatieve vereniging die is opgericht om de doordecentralisatie van de onderwijshuisvestingsmiddelen uit te voeren. Zij wordt daartoe in staat gesteld door de gemeente Breda, die een vastgesteld jaarlijks bedrag beschikbaar stelt voor de uitvoering van het strategisch huisvestingsplan. Dit plan is gebaseerd op afspraken tussen de leden van de coöperatie en de gemeente Breda, vastgelegd in een Masterplan. Via adequate onderwijshuisvesting door creatieve huisvestingsoplossingen beoogt Building Breda de onderwijskundige koers die de scholen voorstaan, vorm te geven. Deze coöperatie beheert en bestuurt alle middelen die samenhangen met onderwijshuisvesting en is ook eigenaar van alle gebouwen. De coöperatie neemt beslissingen over (groot) onderhoud, renovatie en nieuwbouw en voert de beslissingen ook uit. Binnen de coöperatie hebben alle leden (grote én kleine schoolbesturen) één stem. Toepasbaarheid van het model in andere gemeenten Het systeem werkt inmiddels voor het VO al een aantal jaren tot volle tevredenheid. Veel vragen die in de eerste ronde door onze Vastgoedprofessionals zijn gesteld worden in Breda op een vanzelfsprekende manier beantwoord en opgelost. Het succes van de aanpak zit hem vooral in de overdracht van zeggenschap naar de schoolbesturen en het feit dat deze als collectief moeten beslissen. In het verleden was er tussen de schoolbesturen sprake van veel concurrentie, nu is het vooral competitie. Dreigende ‘showstoppers’ bij de totstandkoming van het systeem waren: De basisgedachten van het Bredase model kunnen op meerdere manieren worden uitgewerkt en bieden veel inspiratie voor lokale toepassing. Afronding We bedanken onze gast Max Hoefeijzers voor zijn inspirerende bijdrage.
Bijlage | Size |
---|---|
1310 Building Breda.pdf (778.69 KB) | 778.69 KB |