12 Vastgoedorganisatie
Het vastgoedmanagement van onder meer scholen, buurthuizen, sportaccommodaties en kinderopvang is toe aan de volgende stap. Maar welke? Biedt doordecentralisatie de beste oplossing, moeten we het onder brengen bij een corporatie, coöperatie, stichting, vereniging of de markt, gaan we verder op de weg van het vastgoedbedrijf of kunnen we het ook af met een expertisecentrum waar betrokkenen gebruik van kunnen maken, zoals de Vereniging Eigen Huis professionele ondersteuning biedt aan woningbezitters. Welke weg biedt de beste oplossing voor vraagstukken van deze tijd?
Activiteit uit de Agenda Maatschappelijk Vastgoed
'Vastgoedmanagement 2.0' is één van de punten uit de Agenda Maatschappelijk Vastgoed 2012. Doel is te komen tot een professionele vastgoedorganisatie en de kansen voor sector-overstijgende organisatieontwikkeling te bezien, al of niet regionaal. Het werkveld is hiermee zelf actief. Daarbij wordt niet alleen naar het vraagstuk gekeken vanuit een algemene en meer planmatige benadering. Ook worden mogelijkheden gezocht voor een creatieve sprong.
Informatie en onderzoek
In Bouwstenenverband wordt informatie uitgewisseld en op de website verzameld. Ook wordt door (organisatie-advies) bureau’s Atrive, BMC en Twijnstra Gudde onderzoek gedaan naar het vastgoedmanagement.
Uitwisseling tijdens netwerkbijeenkomsten
De vastgoedorganisatie is regelmatig een onderwerp in diverse netwerkbijeenkomsten van Bouwstenen, met name bij Chefs Vastgoed, Netwerk Kleine gemeenten en het bewonersnetwerk.
Creatieve sprong via cases
Voor de creatieve sprong zoekt Bouwstenen partijen waarbij de organisatievraag actueel is en die open staan voor ideeën en kennis van buiten (zie deze oproep). Bedoeling is tijdens een bijeenkomst samen naar de case te kijken. Aan welke organisatievorm wordt gedacht? Welke alternatieven zijn denkbaar? Zijn er nog andere vormen denkbaar die nu nog niet in beeld zijn? De organisatie zorgt voor input en serieuze gesprekspartners. Bouwstenen zorgt voor experts en creatieve en deskundige vrienden van buiten om mee te denken. Er zijn geen verplichtingen voor het vervolg. Doel is dat alle deelnemers hun gedachten kunnen scherpen door ze bij anderen te toetsen en samen mogelijkheden te verkennen die nu nog niet in beeld zijn. Een dergelijke bijeenkomst wordt gehouden over:
- onderwijshuisvesting, met Optimus primair onderwijs en de gemeente Cuijk en Oss
- sportaccommodaties, met de gemeente Bergen op Zoom en sportexploitanten (zie hier een impressie)
- wijkaccommodaties met wijkondernemingen
Bijeenkomst over doordecentralisatie en vastgoedorganisatie in breder perspectief
Op 10 oktober vindt een bijeenkomst plaats over doordecentralisatie en vastgoedorganisatie in breder perspectief. Dit op inititatief van de gemeente Nijmegen (partner van Bouwenstenen) en gesteund door Chefs Vastgoed, de VNG en de PO-Raad. Zie hier het programma.
Gesprek met corporaties
Op 26 juni 2012 is er een gesprek met corporaties geweest over hun rol in het toekomstige vastgoedmanagement. Die wordt kleiner en meer toegespitst op exploitatie en rendement. Zie hier het verslag.
Resultaten
De resultaten worden verzameld en teruggekoppeld in de najaarsbijeenkomst van Bouwstenen. Ook is het onderwerp van gesprek tijdens de bestuursconferentie in het najaar.
Meer informatie
Zie hier meer informatie over de vastgoedorganisatie. Voor vragen en nadere informatie kunt u contact opnemen met Ingrid de Moel: 06 - 5231 0845.