2505 Bijeenkomst accountmanagers
Op donderdag 5 juni 2025 hebben we de eerste bijeenkomst van het nieuwe netwerk voor accountmanagers bij Bouwstenen in Café Rooie Cent in Amersfoort. We zijn met twintig mensen met dezelfde rol, maar bijna iedereen heeft een andere functietitel: accountmanager, assetmanager, vastgoedadviseur, relatiemanager, strategisch adviseur, grondzaken of vastgoedbeheerder. Voor het gemak zeggen we ‘accountmanager’.
Als het gezicht van de gemeente vervult de accountmanager een sleutelfunctie in de relatie met huurders. Elke gemeente vult deze rol anders in, en dat is dan ook het onderwerp van de eerste bijeenkomst. Wat werkt goed en waar kunnen we van leren?
Van puzzel naar partnerschap
Willem Raaijmakers trapt af met inzichten uit twintig jaar ervaring als interimmer op de afdeling maatschappelijk vastgoed bij verschillende gemeenten. Hij gaat in op de rol van de accountmanager.
Hij vertelt dat het heel waardevol is om met collega’s te bespreken waar de taken en verantwoordelijkheden beginnen en eindigen. Hij heeft hiervoor een schema met de eigenaarsrol, beleid, technisch beheer en onderhoud, en de huurder of gebruiker. De accountmanager treedt op als eigenaar van het gebouw. Zijn tip is dan ook: ‘Zie het gebouw als je tweede huis. Dat maakt het invullen van de taken en verantwoordelijkheden in het schema makkelijker.’
We gaan vervolgens aan de slag met de ‘grijze gebieden’ tussen de rollen. Bij wie ligt de verantwoordelijkheid voor het verduurzamen van een pand? Wie bepaalt hoe het toekomstige gebruik van het pand eruitziet? Wie is verantwoordelijk bij een inbraak of brand? Wie is verantwoordelijk voor het opstellen van een MJOP? Wie bepaalt hoeveel huur de huurder betaalt?
We zien dat als je echt moet kiezen waar de verantwoordelijkheid ligt (en de taak niet tussen de rollen in laat hangen), dan brengt dat overzicht. ‘Ik ga dit ook invullen met mijn collega’s op de afdeling’, zeggen veel deelnemers.
Grote chaos
Het ommetje na de lunch stellen we even uit, omdat de regen met bakken uit de hemel klatert. In plaats daarvan spelen we een time-managementspel dat tot een gezellige chaos leidt. Twee groepen strijden voor de meeste punten. Die verdien je bij elke afgevinkte taak van de lijst. Natuurlijk lukt het nooit om alles af te krijgen binnen de gestelde tijd. We bespreken het spel na en hebben het over strategieën en groepsdynamiek. De groep met de meeste punten heeft de taken geprioriteerd (hoogste punten eerst), gecombineerd en gedelegeerd – en ook onhaalbare taken laten liggen. Dit vertalen we naar de dagelijkse praktijk.
Hoeveel procent van je tijd zit je in welk kwadrant (brandjes blussen, gepland werk, afleiding en tijdverspilling)? Wat zijn de taken waar je morgen ‘nee’ tegen gaat zeggen?
Rondje om de kerk
Dan breekt het zonnetje door en maken we een ommetje door Amersfoort. Het rondje om de kerk wordt ook een rondje door de kerk. Iedereen wisselt ondertussen ervaringen en kennis uit.
Kostprijsdekkende huur schuurt de relatie
We vergelijken de verschillende aanpakken tussen gemeenten. Bij gemeenten die het stapsgewijs en in een laag tempo aanpakken met huurders, gaan de huurders het makkelijkst mee. Wanneer een huurder dan toch niet meegaat – iemand noemt een voorbeeld van een traject van twee jaar – dan is afscheid nemen ook een optie.
We bespreken ook dat het lastig is als je sportverenigingen wilt helpen om hun eigen broek op te houden. Mogen zij dan ruimte onderverhuren aan commerciële partijen? We sparren over mogelijke oplossingen.
Huurders aanmoedigen energiebesparen
Niet veel gemeenten stimuleren hun huurders actief om energie te besparen. De meeste gemeenten hebben wel een split-incentive-regeling. Gemeenten investeren dan bijvoorbeeld in isolatie en/of zonnepanelen. Dat levert een besparing op energiekosten op voor de huurder. Van die besparing mag de huurder bij de meeste gemeenten zo’n 20 à 25% zelf houden. Voor het overige bedrag wordt de huur verhoogd.
Dit levert van tevoren lastige gesprekken op, want huurders willen geen verhoogde huur voor onbepaalde tijd. Maar na de ingreep zijn ze vaak blij verrast over de hoogte van de besparing en worden ze soms zelfs fanatieker in energiebesparing. De accountmanagers die met huurders bespreken hoe ze energie kunnen besparen, zien dat deze huurders enthousiaster worden en meer hun best gaan doen.
Naborrel
Veel mensen blijven nog even plakken en praten uitgebreid na over de verschillende onderwerpen.
Wat volgtDe volgende bijeenkomst is in het najaar. Je kunt onderwerpen aandragen door te bellen of mailen met Renee Petiet via renee@bouwstenen.nl of 06-24090428. |
![]() |
Meer informatie
- Presentatie: algemene presentatie netwerkbijeenkomst accountmanagers inclusief korte cursus Willem Raaijmakers
- Publicatie: De rol Accounts managen uit 'Rollen in het Vastgoedmanagement' (Bouwstenen, 2017)
- Video: hoe gemeente Ede omgaat met de kostprijsdekkende huur (Bouwstenen, 2021)
- Handreiking: Paragraaf Kapitaalgoederen (Bouwstenen 2024)
- Webinar: professionaliseren van de vastgoedorganisatie (Bouwstenen 2025)
- Webinar: houvast voor programma-sturing (Bouwstenen 2025)