"Wie betaalt wat? De afspraken met huurders en gebruikers over het onderhoud en het verbouwen van gemeentelijk vastgoed vraagt aan de voorkant veel aandacht", zegt Rachid Ihataren, coördinator team vastgoed en grondzaken bij de gemeente Gouda.
Eén lijst, verschillende afspraken
Gouda heeft sinds 2019 een document waarin de afspraken tussen gemeenten en gebruikers van gemeentelijk vastgoed zijn vastgelegd. "Op zich werkt die goed", zegt Rachid. "Het is in heldere taal geschreven en daardoor ook voor kleine huurders en niet juristen goed te volgen. Maar we hebben als gemeenten een diversiteit aan gebouwen en gebruikers, waarmee verschillende afspraken zijn gemaakt. Veel uitzonderingen op de regel dus."
Twee lijsten, meer zorgplicht
Diverse gemeenten willen de afspraken rond onderhoud herzien en zijn op zoek naar antwoord op de vraag hoe dat vorm te geven. Eén van die gemeenten werkt aan twee basislijsten, namelijk één voor externe huurders en één voor interne huurders. De lijsten zijn nog niet officieel in gebruik genomen en worden eerst nog financieel doorgerekend, meldt de betrokkene. "We trekken namelijk met deze lijsten meer zorgplicht naar ons toe."
Eén eigen digitale omgeving
Rachid: "De verschillende afspraken laten zich moeilijk vatten in een one-size- fits-all oplossing. In Gouda hebben we de ambitie om per huurder een eigen digitale omgeving te maken waaruit voor huurder en verhuurder duidelijk is welke specifieke afspraken met de betreffende huurder zijn gemaakt. Een omgeving waarin ook de contracten en facturen te vinden zijn. Dat vraagt veel tijd om in te regelen en te beheren."
Meedoen? Dat kanGratis en door/voor iedereen
Aansluiten bij een netwerk |
|
Meer informatie
- Demarcatielijst: Externe huurders (geanonimiseerd concept, juli 2023)
- Demarcatielijst: Interne huurders (geanonimiseerd concept, juli 2023)
- Demarcatielijst: Wie betaalt wat? Rolverdeling tussen gemeenten en huurders bij onderhoud en verbouwing gemeentelijke panden (Gouda, 2019)
- Demarcatielijst: Regeling beheer en onderhoud gebouwen uitwerking onderhoudswerkzaamheden (Enschede, 2016)
- Demarcatielijst: Onderhoud & beheer - Antares, juni 2016
- Demarcatielijst: Onderhoud- en instandhoudings verantwoordelijkheid - gemeente Ede, september 2015
- Gemeente Oss: taakverdeling bij 2 scholen (juni 2012), 5 buurt- en wijkcentra (juni 2012), sporthallen en -zalen (juni 2012)
- Kruisjeslijst: Bekostiging onderhoud schoolgebouwen (PO-Raad, juli 2013, dus voor de overheveling van taken van gemeenten naar scholen).