LinkedInYouTubeTwitter

Leegstand biedt ook kansen

Leegstand biedt kansen voor initiatieven, duurzaamheid en social return. Victor Everhardt, wethouder in Utrecht: "We willen dat ook leegstaand vastgoed maatschappelijke waarde heeft."

 

De gemeente Utrecht heeft het leegstandsbeheer aanbesteed. 

 

Ruimte voor initiatieven

Wethouder Victor Everhardt: “Een belangrijk criterium bij de aanbesteding was dat de tijdelijke huisvesting maatschappelijke en culturele initiatieven mogelijk maakt. Leegstandbeheerder Ad Hoc kwam hierbij als beste uit de bus. Door één leegstandsbeheerder te kiezen voor het gemeentelijk vastgoed bundelen we vraag en aanbod voor de vele initiatiefnemers en kunnen we hen een betaalbare plek bieden in onze mooie stad.”

Utrecht deelt alle stukken

De gemeente deelt met ons alle stukken rond de totstandkoming van de aanbesteding; ook de concept-overeenkomst. Interessant voor iedereen die leegstaand vastgoed wil benutten voor maatschappelijke doelen.   

Gezond stedelijk leven

Zo is in de inschrijvingsleidraad te lezen dat de gemeente het leegstand wil gunnen aan de inschrijver met de economisch meest voordelige inschrijving en dat de ambitie van de stad van ‘gezond stedelijk leven’ ook in het leegstandbeheer tot uiting moet komen.  

Duurzaam

Dat geldt ook voor de ambitie van de gemeente om zo snel mogelijk klimaatneutraal te worden en 100% circulair in 2050. Ook moet het leegstandbeheer naast ‘gewoon’ rendement , sociale winst opleveren en de afstand naar de arbeidsmarkt voor kwetsbare groepen verkleinen.

Voorwaarden

In de eisen aan de opdracht stelt de gemeente een aantal voorwaarden op het gebied van administratie, commercie, financiën, techniek en duurzaamheid. Zo moet de leegstandbeheerder ervoor zorgen dat er geen milieubelastende activiteiten plaatsvinden en is zij verantwoordelijk voor de screening van gebruikers. Daarnaast moet zij ervoor zorgen dat de kosten van gas, water en licht voor de gemeente niet te hoog liggen.

Gunningscriteria

De gemeente hanteerde drie gunningscriteria die elk in bepaalde mate meetelde. Ten eerste moest een inschrijver beschrijven hoe zij invulling zou geven aan de initiatieven in de inschrijvingsleidraad en de eisen rondom duurzaamheid en social return (40%). Ten tweede was het belangrijk om aan te tonen hoe de beheerkosten voor de gemeente beperkt worden, bijvoorbeeld het energieverbruik (40%). Ten slotte moest de beheerder aangeven hoeveel zij aan financiële afdracht aan de gemeente betaalt, waarbij een hoger bedrag beter scoorde (20%). 

Ervaring

Tijdens de inschrijfprocedure moesten beheerders aan de hand van referenties aantonen dat ze bij tenminste één opdrachtgever ervaring hebben opgedaan met het beheer van ten minste acht panden. Ook moesten ze hun prijzen doorgeven, bijvoorbeeld hoeveel ze rekenen voor camerabewaking en bewegingsmelders.

 

De documenten van de gemeente Utrecht zijn op deze pagina te vinden. 

 

 

Meedoen?

Word net als Utrecht partner en deel ook uw kennis en ervaring via één van onze (ontwikkelende) netwerken, bijvoorbeeld die van makelpunten voor goede afstemming vraag en aanbod van ruimte.

 

Fijn als gemeenten en scholen meedoen met de landelijke Bouwstenen enquête (in een half uurtje te doen), met o.a. vragen over ervaring met leegstandsbeheerders.  

 

 

Meer informatie

Informatiepagina aanpak leegstand verschillende sectoren

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.