Bij het samenstellen van dit dossier is (vrij) gebruik gemaakt van Het Ondernemingsplan uit de serie praktijkgidsen voor manager en ondernemer. Dit ondernemingsplan wordt in vijf stappen 'gevuld':
- Stap 1: Omgevingsanalyse: welke trends zijn meest relevant, welke klantengroepen zijn belangrijk en wat is je (verwachte) concurrentiekracht?
- Stap 2: Missie en doelstellingen: welke positie kies je, waarom besta je en welke doelstellingen wil je bereiken?
- Stap 3: Marketingplan: hoe speelt onderneming op externe behoefte in? Hoe zit het met product(en), plaats, prijs en promotie?
- Stap 4: Managementplan: wie is de ondernemer en hoe wil je de onderneming intern organiseren? Hoe zit het zaken als rechtsvorm, personeel, IC en huisvesting
- Stap 5: Financieel plan: waar ga je het verdienen? Wat zijn de kosten en baten die verbonden zijn met de exploitatie.
Houd bij het schrijven van ondernemingsplan de volgende doelgroepen in het vizier:
- Voor de ondernemer zelf is het schrijven van een ondernemingsplan een manier om de eigen gedachten te ordenen en daarop kritisch te reflecteren.
- Voor financiers en andere stakeholders is het ondernemingsplan het document bij uitstek om overtuigd te raken van het rendement van de beoogde investering.
Zorg dus voor compactheid en overtuigingskracht, maar zorg er ook voor dat alle relevante aspecten worden aangestipt.