LinkedInYouTubeTwitter

1609 Spelregels vanuit facilitair- en gebruikersperspectief

Op 14 september 2016 zitten we met een select gezelschap om tafel om de spelregels rond vastgoedmanagment aan te vullen/verbeteren. Een mooi gezelschap uit de hoek van een school, gemeenten, corporatie en beheerorganisatie, alsook de eigenaar en huurder van de Rooie Cent. 

 

Opmaat

Na een korte kennismaking, uitleg van Jan (cabrio) Kappers en een gesprek over de bedoeling van de spelregels, hebben we meteen een spelregel te pakken; de pre-ambule. Het is belangrijk de bedoeling en verwachtingen van de afspraken naar elkaar uit te spreken. Dat hoort niet bij de toelichting op de spelregels, maar is op zich al een spelregel waard en zou ook goed in elk contract tussen partijen passen. 

 

Groslijst

Los van alles wat er al is verzameld beginnen we met een brainstorm. Waarover moeten de spelregels in ieder geval gaan? Na een half uur (frustratie over wat er nu mis gaat), hebben we een hele waslijst aan mogelijke spelregels te pakken; ook wel groslijst genoemd (zie ook de bijlagen).  

 

Spelregels Spelregels groslijst 2

 

Uitwerking

Na wat extra water (het is warm en hebben niet allemaal een cabrio) werken we in twee groepen aan de uitwerking van nieuwe spelregels. De tijd vliegt.

Opnieuw komt naar boven wat er mis kan gaan en hoe belangrijk het is dat het sociaal beheer en de veiligheid in het gebouw wordt belegd. In een MFA moet de gezamenlijkheid niet alleen worden vertaald in meters, maar ook in het dienstverleningsconcept, de personele capaciteit, het geld en de besluitvormingsprocedures. Anders brandt de facilitair manager af.      

kapstok

 

Afspraken:

  • Bouwstenen gaat op zoek naar definities van sociaal beheer en sociaal ondernemer.
  • Bouwstenen maakt de pre-ambule.
  • Joris reageert op alle spelregels (wat ontbreekt kan beter vanuit zijn visie).
  • Marije vult de spelregels facilitair beheer aan.
  • Marc past de spelregels rond horeca aan en maakt spelregel over organisatie en reviews.
  • We sturen de aanvullingen en verbeteringen door naar elkaar (ter beoordeling).
  • Bouwstenen stuurt ze ook naar de deelnemers aan het netwerk Samen onder één dak.
  • Jan en Ingrid bespreken ze met het redactieteam.
  • Daarna gaan de chefs er nog een keer overheen en worden ze verwerkt in een publicatie.