LinkedInYouTubeTwitter

Brede school mist identiteit

Park2Hoe ziet het ideale schoolgebouw er uit? Drie architectenbureaus doen een voorstel met een bestaande brede school als inspiratiebron.

 

 

 

Onderzoeksbureau Mevrouw Meijer vroeg drie architectenbureaus een ontwerp te maken van het ideale schoolgebouw. Inspiratiebron was De Laren in Almere Haven. De architecten zochten in hun ontwerpen naar een eigen gezicht van de school. Daar zou het vooral bij brede scholen aan ontbreken.


Besloten domein
Wat is nu eigenlijk een school, vroegen de architecten zich af? Een 'fabriek' of een leefgemeenschap? Volgens hen behoort een schoolgebouw een besloten domein te zijn waar het kind centraal staat. Een eigen leefwereld waar rust en concentratie tot zijn recht komen. Architectonische begrippen hierbij zijn: open en besloten, beschutting en afzondering.


De school als huis
Laura Alvaraz Architecten liet zich inspireren door een huis van Johannes Vermeer met op de stoep een spelend kind. In dit ontwerp is de brede school een verzameling huizen. Iedere functie heeft een eigen huis met een eigen sfeer. Door de huiselijkheid ontstaat voor het kind een veilige en vertrouwde omgeving.


De school als hof
Bovenbouw Architecten vat de eigen wereld van de school op als een hof omringd door beschutte bebouwing. De school en de tuin zijn het exclusieve domein van de kinderen en de leraren. Andere functies zitten om de school heen. De school is zichtbaar, maar wordt (veilig) afgeschermd.

De school als tuin
Volgens Zeinstra van Gelderen zijn groen en natuur een stimulans om te leren. Inspiratiebron is de Engelse college green. Hun ontwerp is een royale tuin met ruimte voor moes- en siertuinen, dieren, spelen, natuur en sport. De brede school ligt beschut als een eiland midden in het groen.


Reacties uit het veld
In Almere werd door de gemeente en de corporaties enthousiast op de ideeën gereageerd. Het onderwijs reageerde terughoudend. Vooral het ontwerp van Zeinstra van Gelderen werd tamelijk onuitvoerbaar bevonden. Een school met het perspectief van het kind als uitgangspunt, is nog te mooi om waar te zijn.

De ontwerpen van de architecten zijn gepubliceerd in Lay-out, magazine van het Stimuleringsfonds voor Architectuur.        

Bestanden
Layout_19.pdf (6.66 MB)

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.