'Third places' zijn het cement van de samenleving. Ontmoeten, leren, werken en consumeren gaan vaak hand in hand. Aat Vos schreef er een boek over.
Het is geen nieuw boek, en Engelstalig, maar beslist de moeite waard voor managers en bestuurders in het maatschappelijk vastgoed. De auteur, Aat Vos, is bibliotheekontwerper. Hij vraagt zich af hoe plaatsen zoals cultuurhuizen, bibliotheken, parken, scholen en andere publieke ruimtes, zogenaamde 'third places', een bijdrage leveren aan een vitale samenleving.
Kans van slagen
How to Create a Relevant Public Space is een inspirerende en kleurrijke ervaring van 280 pagina's. In het boek zet Aat Vos uiteen dat er 5 belangrijke pijlers zijn die bepalen of een 'third place' kan slagen: mensen, plek, beleving, product en toekomst. Die maken deel uit van het DNA van een vitale openbare ruimte.
Multidiciplinaire ervaring
Wat het boek interessant maakt, is de multidisciplinaire aanpak. Daardoor is het meer dan een fraai vormgegeven koffietafelboek. Er zijn ruim 20 diepte-interviews afgenomen met autoriteiten op het gebied van stedenbouw, economie, architectuur, design, gaming, sociologie en communicatie. Eén van hen is econoom Joe Pine die eind jaren 90 naam maakte als auteur van de Experience Economy.
Hotspots in beeld
De diepte-interviews worden afgewisseld met 'visual reports'. Gelet op de achtergrond van Aat Vos komen daar veel bibliotheken langs, maar ook tal van andere publieke 'hotspots', zoals een bovengronds park in New York, een markthal in Rotterdam en voormalige industriële complexen in het Ruhrgebied. Voorbeelden die zich zelden in een vakje laten stoppen. Zoals gezegd; ontmoeten, leren, werken en consumeren gaan vaak hand in hand.
Meedoen?
|
Meer informatie
How To Create a Relevant Public Space (2017)
44 pagina's
Voor 44,95 te bestellen bij Nai