LinkedInYouTubeTwitter

Hoe meet je succesvol gebruik

RendementHet succes van een wijkcentrum is lastig te meten maar met een intelligente meting kom je een heel eind. Dat is de conclusie van een seminar op 14 oktober 2011 rond de Toeloop in Eindhoven.


Het centrumplan de Toeloop in de de wijk Doornakkers bestaat uit woningen, winkelcentrum, woon-zorgcomplex en wijkcentrum (MFA) met uiteenlopende maatschappelijk voorzieningen. De Eindhovense woningcorporatie Woonbedrijf is de eigenaar van het vastgoed.

 

Het centrumplan is gefaseerd tot stand gekomen. De maatschappelijke voorzieningen in het wijkcentrum draaien al een jaar. Woonbedrijf voelt zich medeverantwoorlelijk voor het succes van dit gebouw en heeft daarom het Verweij Jonker Instituut opdracht gegeven om het gebruik te evalueren. Kernvraag was: "wordt het wijkcentrum succesvol gebruikt". De resultaten van het onderszoek zijn beschreven in het rapport zicht op de Toeloop

 

Veranderende doelstellingen

Wie het rapport leest, wordt deelgenoot van de worsteling die betrokken partijen hebben doorgemaakt bij het uitvoeren van het onderzoek. Het is blijkbaar nog niet zo eenvoudig om 'succesvol gebruik' te meten. Daar zijn een aantal redenen voor die ook in het rapport naar voren komen. Eén daarvan is dat de doelstellingen en omstandigheden veranderen. Dat gold ook voor De Toeloop. Doelstellingen met betrekking tot de krachtwijkaanpak (de wijk werd in 2007 aangewezen als een van de 40 krachtwijken) zijn gaandeweg belangrijker geworden.

 

Intelligente meting

Een tweede reden is dat dit type doelstellingen niet allemaal meetbaar zijn. Martijn van Dam, Tweede Kamerlid voor de PvdA en oud-bewoner van Doornakkers, stelde tijdens het seminar dat je het succes niet kan meten, dat moet je op de eerste plaats voelen. Koj Koning, districtsmanager van Woonbedrijf, pleitte juist voor het wél 'intelligent meten' van de effecten van maatregelen. Zelf heeft Woonbedrijf de daad bij het woord gevoegd met de opdrachtverlening van dit onderzoek. Indicatoren die in deze meting zijn opgenomen zijn o.a.:

  • ontwikkeling WOZ-waarde van woningen in buurt
  • weigeringsgraad van aangeboden woningen in buurt
  • gemiddeld aantal reacties op nieuw aangeboden woningen
  • bekendheid en tevredenheid via rapportcijfers ca 700 bewoners/gebruikers
  • tevredenheid van samenwerkende maatschappelijke partners in het gebouw.

 

Stijging WOZ-waarde

Het onderzoek van het Verweij Jonker Instituut komt niet tot een eenduidige conclusie over De Toeloop. Mensen in Doornakkers kennen het nieuwe centrum goed en de dienstverleners zijn doorgaans blij met het nieuwe gebouw. Mooi resultaat is dat de weigeringsgraad bij het aanbieden van woningen afgelopen periode duidelijk naar beneden is gegaan; de WOZ-waarde juist omhoog. Hiermee wijkt Doornakkers positief af van het Woonbedrijf-gemiddelde én van enkele vergelijkbare controlewijken in Eindhoven.

 

Concurrentie

Een aantal zaken is echter in het eerste jaar nog niet van de grond gekomen. De samenwerking van de partners rond school en opvang loopt goed. De samenwerking tussen andere partners is duidelijk minder; er is zelfs sprake van 'concurrentie'. Veel bewoners vinden hun weg naar het wijkcentrum, maar nog lang niet allemaal. Meer dan 50% geeft aan vaker naar de Toeloop te komen 'wanneer er iets georganiseerd wordt'.

 

Nulmeting

Aan de ontwikkeling in de bezettingsgraad van de verhuurbare ruimten en de groei van het aantal vrijwilligers zijn de onderzoekers in deze eerste meting niet toegekomen. Dat blijft staan voor volgend jaar. Woonbedrijf ziet het uitgevoerde onderzoek als een nulmeting die ze jaarlijks wil herhalen. Dat is een mooi voornemen, want in relatie tot die honderden miljoenen euro die in dit soort accommodaties zijn geïnvesteerd, weten we maar weinig van het effect er van.

 

Meer informatie

Zie hier andere voorbeelden van effectmetingen van maatschappelijk vastgoed, andere informatie over het onderwerp, antwoorden op veel gestelde vragen en tools.

 

En hier voor een benchmark exploitatiegegevens

 

Meer informatie over De Toeloop? Stuur e-mail naar Ellis Kluijt, Woonbedrijf. 

 

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.